Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Son Dakika Haber Fotoğrafçılığına Bir Bakış Pulitzer Ödüllü Fotoğrafların Göstergebilimsel Analizi

Yıl 2024, , 106 - 122, 31.07.2024
https://doi.org/10.47771/aid.1509151

Öz

Photojournalism is a branch of journalism that informs and raises awareness in society through visual representations of events and situations. Especially breaking news photographs provide a historical record by documenting sudden and significant events and inform the public about important occurrences. Breaking news photography, in particular, is a type of photography that quickly provides information and visuals to the public by documenting events that develop suddenly and unexpectedly. This type of photography captures crises and significant moments, generally involving wars, natural disasters, social and political events. In this context, breaking news photography can present the most crucial evidence related to the news by quickly and effectively presenting the facts. Various organizations and professional associations around the world hold award in the field of photojournalism. The Pulitzer Prizes, which hold a notable place in this regard, include works addressing significant social events that have occurred anywhere in the world in the context of news photographs. This provides important insights into how news photographs are presented to the public through the media. In this research, it is aimed to reveal the deeper meanings and social reflections of news photographs beyond their surface meanings by using the method of semiotic analysis. For this purpose, photographs awarded in the “Breaking News Photography” category at the Pulitzer Prizes were selected using a random sampling method. The 5 press photographs that won the Pulitzer Prize, examined on the basis of studium and punctum as proposed by one of the known representatives of semiotics, Roland Barthes, were analyzed within the framework of his concepts of studium and punctum. Each of the selected photographs captures a dramatic moment of a specific event and carries certain values that can be universal. Thus, the study demonstrates how particularly breaking news reporting within photojournalism stands out through visual narratives. The study also argues that breaking news photographs are not only visuals with news value that strengthen the news but also carry strong messages with social and cultural meanings.

Kaynakça

  • Acar, N. & Gülnar, B. (2023). İletişim Bilimlerinde Yeni Bir Kavram, “Sosyal Ağ Yorgunluğu”. Etkileşim, 12, 506-524.
  • Atabek, G. & Atabek, Ü. (2007). Medya Metinlerini Çözümlemek. İçerik, Göstergebilim Ve Söylem Çözümleme Yöntemleri. Ankara, s. Siyasal Kitabevi.
  • Aydemir, M. (2023). Fotoğraf Çözümlemesinde Göstergebilimsel Bakış, s. Pulitzer Ödüllü Fotoğraflar Üzerine Bir Analiz. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 597-616.
  • Barthes, R. (1981). Camera Lucida, s. Reflections On Photography. Macmillan.
  • Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven. (Çeviren, s. Mehmet Rıfat & Sema Rıfat). İstanbul, s. Yapı Kredi Yayınları.
  • BBC. (2000). Elian’s Relatives At War. Http://News. Bbc.Co.Uk/2/Hi/Americas/717071.Stm. (Erişim Tarihi, s. 08.06.2024).
  • Bodur, F. (2005). Fotoğrafın Tarihi. Konya, s. Tablet.
  • Bülbül, R. (2001). Haberin Anatomisi Ve Temel Yaklaşımlar. Ankara, s. Nobel.
  • Çakmakçı, M. (2007), Fotoğrafın İcadının Resim Sanatına Olan Etkileri Ve Fotogerçekçilik. [Yüksek Lisans Tezi]. Eskişehir, s. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetin, N. (2006). 20.Yüzyılda Fotoğraf-Resim Sanatı İlişkisi. [Yüksek Lisans Tezi] İstanbul, s. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Estitüsü.
  • Committee To Protect Journalist. (2009). New Film Documents Burma’s Undercover Reporters. Https://Cpj.Org/2009/04/New-Film-Documents-Burmas-Undercover-Reporters/. (Erişim Tarihi, s. 19.05.2024).
  • Deely, J. (1990). Basics Of Semiotics, Bloomington, s. Indiana University Pres.
  • Demirel, G. (2023). Yılın Basın Fotoğrafları Üzerinden 2020-2021 Yılının Göstergebilimsel Okuması. Sanat ve Yorum, 41(1), 2-13.
  • Derman, İ. (1991). Fotoğraf ve Gerçeklik. İstanbul, s. Ağaç.
  • Des Moines Register. (2021). From The Archives, s. Iowa Mourns Death Of Complicated Hero From Pulitzer Prize-Winning Photo. Https://Www.Desmoinesregister.Com/Story/News/Local/Columnists/Kyle-Munson/2017/04/05/Iowa-Mourns-Death-Jason-Oglesbee-Complicated-Hero-Iconic-Photo-Kyle-Munson-2010-Pulitzer/100064320/. (Erişim Tarihi, s. 08.06.2024).
  • Doğan, G. (2022). Göstergebilimsel Bağlamda Fotoğrafta Anlam Üretimi. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları Dergisi, 3(4), 34-44.
  • Doğru, M. S. ve Arıkan, A. (2019). Gösterge Bilimsel Açıdan Fotoğraf İncelemesi, s. Pulitzer Ödüllü Savaş Fotoğrafları. Erciyes İletişim Dergisi, 6 (2), 913-928.
  • Edgar-Hunt, R., Marland, J., & Rawle, S. (2010). Film Making. Ava Publishing.
  • Erol, D. D. (2013). Türkiye Yazılı Basınında Yugoslavya Savaşları ve Savaş Foto Muhabirliği. [Doktora Tezi] Eskişehir, s. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fiske, F. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Çeviri, s. Süleyman İrvan). Pharmakon Yayınevi.
  • Gezgin, S. , & Atik, A. (2017). Basın Fotoğrafçılığı Manşet İllüstrasyonlarından Dijital Haber Fotoğrafına. Eğitim Yayınevi.
  • Gürsel, Z. D. (2016). Image Brokers, s. Visualizing World News In The Age Of Digital Circulation. University Of California Press.
  • Ingledew, J. (2005). Photography. London, s. Laurence King Publishing.
  • Kanburoğlu, Ö. (2013). Haber Fotoğrafçılığı. Ankara, s. Say.
  • Kahraman, E. (2017). Roland Barthes Ve Charles Sanders Peirce’in Göstergebilimsel Yaklaşımlarının Karşılaştırılması. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 34, 25-36.
  • Kılıç, L. (2002). Fotoğrafa Başlarken. Ankara, s. Dost Kitabevi.
  • Leonardi, N., & Natale, S. (2018). Photography And Other Media In The Nineteenth Century. Penn State Press.
  • New York Times. (2000). Nyc; A Tug Of War As Complex As War. Https://Www.Nytimes. Com/2000/01/14/Nyregion/Nyc-A-Tug-Of-War-As-Complex-As-War.Html. (Erişim Tarihi, s. 10.06.2024).
  • Newton, J. (2013). The Burden Of Visual Truth, s. The Role Of Photojournalism In Mediating Reality. Routledge.
  • Quora. (2024). What Is The Difference Between Breaking News And Spot News?. Https://Www.Quora.Com/What-Is-The-Difference-Between-Breaking-News-And-Spot-News. (Erişim Tarihi, s. 15.06.2024).
  • Revathy, R. (2018). Analysis Of Pulitzer Prize Winning Photographs Based On Studium And Punctum Theory. International Journal Of Innovative Science And Research Technology, 3(7), 34-37.
  • Rıfat, M. (1992). Göstergebilimin Abc’si. İstanbul, s. Simavi Yayınları.
  • Schlapp, H. (2002). Gazeteciliğe Giriş (Çeviri, s. Işık Aygün). Ankara, s. Konrad Adenauer.
  • Şendeniz, Ö. (2015). Bakmak, Biriktirmek, Paylaşmak, s. Fotoğraf, Bellek Ve Sosyal Medya İlişkisi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 21–31.
  • Soethama, P. L. & Sumaryana, K. (2024). Pulitzer Prize’s Breaking News Photography Intensifying Students’ Photojournalism. Journal Of World Science, 3 (4). 468-478.
  • Sontag, S. (2023). Fotoğraf Üzerine (Çeviri, s. Osman Akınay). İstanbul, s. Can.
  • The Pulitzer Prizes (2024). History Of The Pulitzer Prizes Https://Www.Pulitzer.Org/Page/History-Pulitzer-Prizes.
  • Thomson, T. J. (2019). To See And Be Seen, s. The Environments, Interactions And Identities Behind News Images. Rowman & Littlefield.
  • Yüksel, E. & Gürcan, H.İ. (2001). Habercinin El Rehberi, s. Soru Ve Örneklerle Haber Toplama Ve Yazma Kural Ve Teknikleri. Eskişehir, s. Anadolu Üniversitesi.
  • Zelizer, B. & Allen, S. (2010). Keywords In News And Journalism Studies. New York, s. Open University Press.

A Perspective On Breaking News Photography: A Semiotic Analysis Of Pulitzer Prize-Winning Photographs

Yıl 2024, , 106 - 122, 31.07.2024
https://doi.org/10.47771/aid.1509151

Öz

Photojournalism is a branch of journalism that informs and raises awareness in society through visual representations of events and situations. Especially breaking news photographs provide a historical record by documenting sudden and significant events and inform the public about important occurrences. Breaking news photography, in particular, is a type of photography that quickly provides information and visuals to the public by documenting events that develop suddenly and unexpectedly. This type of photography captures crises and significant moments, generally involving wars, natural disasters, social and political events. In this context, breaking news photography can present the most crucial evidence related to the news by quickly and effectively presenting the facts. Various organizations and professional associations around the world hold award in the field of photojournalism. The Pulitzer Prizes, which hold a notable place in this regard, include works addressing significant social events that have occurred anywhere in the world in the context of news photographs. This provides important insights into how news photographs are presented to the public through the media. In this research, it is aimed to reveal the deeper meanings and social reflections of news photographs beyond their surface meanings by using the method of semiotic analysis. For this purpose, photographs awarded in the "Breaking News Photography" category at the Pulitzer Prizes were selected using a random sampling method. The 5 press photographs that won the Pulitzer Prize, examined on the basis of studium and punctum as proposed by one of the known representatives of semiotics, Roland Barthes, were analyzed within the framework of his concepts of studium and punctum. Each of the selected photographs captures a dramatic moment of a specific event and carries certain values that can be universal. Thus, the study demonstrates how particularly breaking news reporting within photojournalism stands out through visual narratives. The study also argues that breaking news photographs are not only visuals with news value that strengthen the news but also carry strong messages with social and cultural meanings.

Kaynakça

  • Acar, N. & Gülnar, B. (2023). İletişim Bilimlerinde Yeni Bir Kavram, “Sosyal Ağ Yorgunluğu”. Etkileşim, 12, 506-524.
  • Atabek, G. & Atabek, Ü. (2007). Medya Metinlerini Çözümlemek. İçerik, Göstergebilim Ve Söylem Çözümleme Yöntemleri. Ankara, s. Siyasal Kitabevi.
  • Aydemir, M. (2023). Fotoğraf Çözümlemesinde Göstergebilimsel Bakış, s. Pulitzer Ödüllü Fotoğraflar Üzerine Bir Analiz. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 597-616.
  • Barthes, R. (1981). Camera Lucida, s. Reflections On Photography. Macmillan.
  • Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven. (Çeviren, s. Mehmet Rıfat & Sema Rıfat). İstanbul, s. Yapı Kredi Yayınları.
  • BBC. (2000). Elian’s Relatives At War. Http://News. Bbc.Co.Uk/2/Hi/Americas/717071.Stm. (Erişim Tarihi, s. 08.06.2024).
  • Bodur, F. (2005). Fotoğrafın Tarihi. Konya, s. Tablet.
  • Bülbül, R. (2001). Haberin Anatomisi Ve Temel Yaklaşımlar. Ankara, s. Nobel.
  • Çakmakçı, M. (2007), Fotoğrafın İcadının Resim Sanatına Olan Etkileri Ve Fotogerçekçilik. [Yüksek Lisans Tezi]. Eskişehir, s. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetin, N. (2006). 20.Yüzyılda Fotoğraf-Resim Sanatı İlişkisi. [Yüksek Lisans Tezi] İstanbul, s. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Estitüsü.
  • Committee To Protect Journalist. (2009). New Film Documents Burma’s Undercover Reporters. Https://Cpj.Org/2009/04/New-Film-Documents-Burmas-Undercover-Reporters/. (Erişim Tarihi, s. 19.05.2024).
  • Deely, J. (1990). Basics Of Semiotics, Bloomington, s. Indiana University Pres.
  • Demirel, G. (2023). Yılın Basın Fotoğrafları Üzerinden 2020-2021 Yılının Göstergebilimsel Okuması. Sanat ve Yorum, 41(1), 2-13.
  • Derman, İ. (1991). Fotoğraf ve Gerçeklik. İstanbul, s. Ağaç.
  • Des Moines Register. (2021). From The Archives, s. Iowa Mourns Death Of Complicated Hero From Pulitzer Prize-Winning Photo. Https://Www.Desmoinesregister.Com/Story/News/Local/Columnists/Kyle-Munson/2017/04/05/Iowa-Mourns-Death-Jason-Oglesbee-Complicated-Hero-Iconic-Photo-Kyle-Munson-2010-Pulitzer/100064320/. (Erişim Tarihi, s. 08.06.2024).
  • Doğan, G. (2022). Göstergebilimsel Bağlamda Fotoğrafta Anlam Üretimi. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları Dergisi, 3(4), 34-44.
  • Doğru, M. S. ve Arıkan, A. (2019). Gösterge Bilimsel Açıdan Fotoğraf İncelemesi, s. Pulitzer Ödüllü Savaş Fotoğrafları. Erciyes İletişim Dergisi, 6 (2), 913-928.
  • Edgar-Hunt, R., Marland, J., & Rawle, S. (2010). Film Making. Ava Publishing.
  • Erol, D. D. (2013). Türkiye Yazılı Basınında Yugoslavya Savaşları ve Savaş Foto Muhabirliği. [Doktora Tezi] Eskişehir, s. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fiske, F. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Çeviri, s. Süleyman İrvan). Pharmakon Yayınevi.
  • Gezgin, S. , & Atik, A. (2017). Basın Fotoğrafçılığı Manşet İllüstrasyonlarından Dijital Haber Fotoğrafına. Eğitim Yayınevi.
  • Gürsel, Z. D. (2016). Image Brokers, s. Visualizing World News In The Age Of Digital Circulation. University Of California Press.
  • Ingledew, J. (2005). Photography. London, s. Laurence King Publishing.
  • Kanburoğlu, Ö. (2013). Haber Fotoğrafçılığı. Ankara, s. Say.
  • Kahraman, E. (2017). Roland Barthes Ve Charles Sanders Peirce’in Göstergebilimsel Yaklaşımlarının Karşılaştırılması. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 34, 25-36.
  • Kılıç, L. (2002). Fotoğrafa Başlarken. Ankara, s. Dost Kitabevi.
  • Leonardi, N., & Natale, S. (2018). Photography And Other Media In The Nineteenth Century. Penn State Press.
  • New York Times. (2000). Nyc; A Tug Of War As Complex As War. Https://Www.Nytimes. Com/2000/01/14/Nyregion/Nyc-A-Tug-Of-War-As-Complex-As-War.Html. (Erişim Tarihi, s. 10.06.2024).
  • Newton, J. (2013). The Burden Of Visual Truth, s. The Role Of Photojournalism In Mediating Reality. Routledge.
  • Quora. (2024). What Is The Difference Between Breaking News And Spot News?. Https://Www.Quora.Com/What-Is-The-Difference-Between-Breaking-News-And-Spot-News. (Erişim Tarihi, s. 15.06.2024).
  • Revathy, R. (2018). Analysis Of Pulitzer Prize Winning Photographs Based On Studium And Punctum Theory. International Journal Of Innovative Science And Research Technology, 3(7), 34-37.
  • Rıfat, M. (1992). Göstergebilimin Abc’si. İstanbul, s. Simavi Yayınları.
  • Schlapp, H. (2002). Gazeteciliğe Giriş (Çeviri, s. Işık Aygün). Ankara, s. Konrad Adenauer.
  • Şendeniz, Ö. (2015). Bakmak, Biriktirmek, Paylaşmak, s. Fotoğraf, Bellek Ve Sosyal Medya İlişkisi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 21–31.
  • Soethama, P. L. & Sumaryana, K. (2024). Pulitzer Prize’s Breaking News Photography Intensifying Students’ Photojournalism. Journal Of World Science, 3 (4). 468-478.
  • Sontag, S. (2023). Fotoğraf Üzerine (Çeviri, s. Osman Akınay). İstanbul, s. Can.
  • The Pulitzer Prizes (2024). History Of The Pulitzer Prizes Https://Www.Pulitzer.Org/Page/History-Pulitzer-Prizes.
  • Thomson, T. J. (2019). To See And Be Seen, s. The Environments, Interactions And Identities Behind News Images. Rowman & Littlefield.
  • Yüksel, E. & Gürcan, H.İ. (2001). Habercinin El Rehberi, s. Soru Ve Örneklerle Haber Toplama Ve Yazma Kural Ve Teknikleri. Eskişehir, s. Anadolu Üniversitesi.
  • Zelizer, B. & Allen, S. (2010). Keywords In News And Journalism Studies. New York, s. Open University Press.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gazetecilik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mete Kazaz 0000-0002-0367-1091

Ahmet Buğra Kalender 0000-0003-1876-5661

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 10 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Kazaz, M., & Kalender, A. B. (2024). Son Dakika Haber Fotoğrafçılığına Bir Bakış Pulitzer Ödüllü Fotoğrafların Göstergebilimsel Analizi. Aksaray İletişim Dergisi, 6(2), 106-122. https://doi.org/10.47771/aid.1509151