Research Article
BibTex RIS Cite

Dijital Gazeteciliğin Haber Üretim ve Sunumunda Editoryal Süreç

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 671 - 696, 30.07.2023
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1273396

Abstract

İletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve internetin sunduğu olanaklarla birlikte geleneksel gazetecilik değişmiş ve internet gazeteciliği ortaya çıkmıştır. İnternet gazeteciliği ile haberin sunulduğu mecra değişirken, haberin üretiminde ve sunumunda da köklü değişimler meydana gelmiştir. Bu duruma bağlı olarak gazetecilerin çalışma pratikleri de değişmiştir. Bu çalışma, internet haber sitelerinde editör olarak çalışan gazetecilerin mesleki pratiklerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda Konya ve İstanbul merkezli olmak üzere 6 farklı haber sitesi örneklem olarak belirlenmiştir. Dijital gazetecilikte haber üretimi ve sunumundaki editoryal süreci açıklamak amacıyla yürütülen bu araştırmada örneklem olarak belirlenen haber sitelerinin editörleri ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Gazetecilerin çalışma pratikleri, haber üretimi ve sunumu olmak üzere iki aşamada incelenmiştir. Bulgulara göre internet haber sitelerinde haber üretimi ve sunumu açısından hız önemli bir unsur olarak öne çıkmaktadır. Hız’ın yanı sıra eleştirellik, önem, güven ve güncellik gibi etmenler de editörler açısından öne çıkmaktadır. Haberin sunumunda çok okunma kaygısı gazetecilerin çalışma pratiklerini doğrudan etkilemektedir. Ayrıca haberin çok okunmasında belirleyici bir etken olarak kaliteli ve özgün içeriğin önemine vurgu yapılmıştır.

References

  • Aktaş, C. (2013). İnternetin Gazeteciliğe Getirdiği Yenilikler. Selçuk İletişim, 30-41.
  • Birsen, H. (2013). Değişim Aracı Olarak Yeni Medya. İçinde M. C. Öztürk (Editör) (Ed.), Dijital İletişim ve Yeni Medya (ss. 26-49). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Brooks, B. S., & Pinson, J. L. (2016). The Art of Editing: In the Age of Convergence. Routledge.
  • Demir, O. Ö. (2011). Nitel Araştırma Yöntemleri. İçinde K. Böke (Ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (3. Basım, ss. 275-308). Alfa Yayınları.
  • Demirkent, N. (1982). Sayfa Sayfa Gazetecilik. Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Deuze, M. (1999). Journalısm and The Web An Analysis of Skills and Standards in an Online Environment. GAZETTE, 61(5), 373-390.
  • Dilmen, N. E. (2005). Yönetenler Açısından Türkiye’deki İnternet Gazeteleri ve Haber Portalları Üzerine Bir Değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 91-101.
  • Erdoğan, İ. (2013). Yeni Medya Gazeteciliğinde Etik Bir Paradigma Belirlemenin Kapsamı ve Sınırları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 254-272.
  • Göllü, Y. E., & E-Dergisi, G. (2017). Dünden Bugüne İnternet Gazeteciliği.
  • Gönenç, E. Ö. (2003). İnternet ve Türkiye’deki Gelişimi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 89-98.
  • Gürcan, H. İ. (1998). Sanal Gazete ve Gazetecilik. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 143-153.
  • Gürcan, H. İ. (1999). Sanal Gazetecilik. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • İşliyen, M., İşliyen, M., & Şimşek İşliyen, F. (2019). Yeni Gazetecilik Pratiği: Dünün Haberlerinden An’ın Haberlerine. İçinde Dijital Gazetecilik ve İletişim (ss. 119-148). LiteraTürk Academia.
  • Kalsın, B. (2016). Geçmişten Geleceğe İnternet Gazeteciliği: Türkiye Örneği. Akademik Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 75-94.
  • Karaduman, M. (2002). Değişen İletişim Ortamı, Yeni Medya ve İnternet Gazeteciliği. İçinde Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karaduman, M. (2011). Sosyal Medya, Geleneksel Medyanın Alternatifi Olabilir mi? Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 47-64.
  • Kılıç, D. (2003). Haber Yapma Sürecinde Haber Editörü ve Editoryal Sistem. Kurgu Dergisi, 20(1), 63-74.
  • Kılıç, O., & Övür, A. (2019). Türkiye’de Dijital Gazeteciliğe Geçiş: Habertürk Gazetesi Örneği. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 119-126.
  • Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2023, Nisan 28). The elements of journalism. American Press Institute. https://www.americanpressinstitute.org/journalism-essentials/what-is-journalism/elements-journalism/
  • Lopezosa, C., Codina, L., Díaz-Noci, J., & Ontalba, J.-A. (2020). SEO and the digital news media: From the workplace to the classroom. Comunicar, 28(63), 65-75. https://doi.org/10.3916/C63-2020-06
  • MEB. (2011). İnternet Haberciliği. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Noci, J. D. (2013). A HISTORY OF JOURNALISM ON THE INTERNET: A state of the art and some methodological trends. Revista internacional de Historia de la Comunicación, 1(1), 253-272.
  • Özyal, B. (2016). Tık Odaklı Habercilik: Tık Odaklı Haberciliğin Türk Dijital Gazetelerindeki Kullanım Biçimleri. Global Media Journal, 6(12), 273-301.
  • Professional Roles Within Journalism. (2023). İçinde www.bbc.co.uk. https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/ztfnmnb/revision/1
  • Rogers, E. M. (1986). Communication Technology: The New Media in Society. Free Press.
  • Rusdi, F., & Rusdi, Z. (2020). The Role of Online Media Gatekeeper in the Era of Digital Media. Proceedings of the Tarumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities (TICASH 2019). Tarumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities (TICASH 2019). https://doi.org/10.2991/assehr.k.200515.091
  • Star. (2019). Kağıda Veda Ediyoruz Artık 24 Saat Sizlerleyiz.
  • Şeker, M. (2000). Çağdaş Gazete Yayınlama Teknikleri. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları No:5.
  • Tokgöz, O. (2000). Temel Gazetecilik. İmge Kitabevi.
  • Törenli, N. (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı. Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Yapar Gönenç, A. (2012). Medya ve Haber. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 77-89.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yolcu, Ö. I. (2011). Gazetelere Ait İnternet Sitelerinde Değişim Süreci: Www.milliyet.com Örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 137-150.
  • Yüksel, E., & Gürcan, H. İ. (2001). Habercinin el rehberi: Soru ve örneklerle haber toplama ve yazma kural ve teknikleri. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yüksel, O. (2014). İnternet Gazeteciliği ve Blog Yazarlığı. Sinemis Yayınları.

The Editorial Process in the Production and Presentation of News in Digital Journalism

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 671 - 696, 30.07.2023
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1273396

Abstract

As a consequence of the advancement of communication technologies and the rise of the internet, traditional journalism has undergone a significant transformation, giving way to the emergence of internet journalism. The medium in which news is presented has evolved, leading to substantial changes in the production and presentation of news. Consequently, the working practices of journalists have also shifted.
This study aims to shed light on the working practices of editors in internet news sites. To achieve this objective, a sample of six different news sites, one in Konya and five in Istanbul, was selected. In-depth semi-structured interviews were conducted with an editor from each of the selected news sites to reveal the editorial process in the production and presentation of news in digital journalism. The working practices of journalists were examined in two stages: news production and presentation.
The findings suggest that speed plays a critical role in news production and presentation on internet news sites. Along with speed, editors place significant emphasis on factors such as critique, importance, trust, and being up-to-date. The desire for a wide readership directly affects the working practices of journalists during news presentation. Moreover, the importance of quality and original content is highly emphasized in news reading.

References

  • Aktaş, C. (2013). İnternetin Gazeteciliğe Getirdiği Yenilikler. Selçuk İletişim, 30-41.
  • Birsen, H. (2013). Değişim Aracı Olarak Yeni Medya. İçinde M. C. Öztürk (Editör) (Ed.), Dijital İletişim ve Yeni Medya (ss. 26-49). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Brooks, B. S., & Pinson, J. L. (2016). The Art of Editing: In the Age of Convergence. Routledge.
  • Demir, O. Ö. (2011). Nitel Araştırma Yöntemleri. İçinde K. Böke (Ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (3. Basım, ss. 275-308). Alfa Yayınları.
  • Demirkent, N. (1982). Sayfa Sayfa Gazetecilik. Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Deuze, M. (1999). Journalısm and The Web An Analysis of Skills and Standards in an Online Environment. GAZETTE, 61(5), 373-390.
  • Dilmen, N. E. (2005). Yönetenler Açısından Türkiye’deki İnternet Gazeteleri ve Haber Portalları Üzerine Bir Değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 91-101.
  • Erdoğan, İ. (2013). Yeni Medya Gazeteciliğinde Etik Bir Paradigma Belirlemenin Kapsamı ve Sınırları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 254-272.
  • Göllü, Y. E., & E-Dergisi, G. (2017). Dünden Bugüne İnternet Gazeteciliği.
  • Gönenç, E. Ö. (2003). İnternet ve Türkiye’deki Gelişimi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 89-98.
  • Gürcan, H. İ. (1998). Sanal Gazete ve Gazetecilik. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 143-153.
  • Gürcan, H. İ. (1999). Sanal Gazetecilik. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • İşliyen, M., İşliyen, M., & Şimşek İşliyen, F. (2019). Yeni Gazetecilik Pratiği: Dünün Haberlerinden An’ın Haberlerine. İçinde Dijital Gazetecilik ve İletişim (ss. 119-148). LiteraTürk Academia.
  • Kalsın, B. (2016). Geçmişten Geleceğe İnternet Gazeteciliği: Türkiye Örneği. Akademik Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 75-94.
  • Karaduman, M. (2002). Değişen İletişim Ortamı, Yeni Medya ve İnternet Gazeteciliği. İçinde Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karaduman, M. (2011). Sosyal Medya, Geleneksel Medyanın Alternatifi Olabilir mi? Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 47-64.
  • Kılıç, D. (2003). Haber Yapma Sürecinde Haber Editörü ve Editoryal Sistem. Kurgu Dergisi, 20(1), 63-74.
  • Kılıç, O., & Övür, A. (2019). Türkiye’de Dijital Gazeteciliğe Geçiş: Habertürk Gazetesi Örneği. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 119-126.
  • Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2023, Nisan 28). The elements of journalism. American Press Institute. https://www.americanpressinstitute.org/journalism-essentials/what-is-journalism/elements-journalism/
  • Lopezosa, C., Codina, L., Díaz-Noci, J., & Ontalba, J.-A. (2020). SEO and the digital news media: From the workplace to the classroom. Comunicar, 28(63), 65-75. https://doi.org/10.3916/C63-2020-06
  • MEB. (2011). İnternet Haberciliği. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Noci, J. D. (2013). A HISTORY OF JOURNALISM ON THE INTERNET: A state of the art and some methodological trends. Revista internacional de Historia de la Comunicación, 1(1), 253-272.
  • Özyal, B. (2016). Tık Odaklı Habercilik: Tık Odaklı Haberciliğin Türk Dijital Gazetelerindeki Kullanım Biçimleri. Global Media Journal, 6(12), 273-301.
  • Professional Roles Within Journalism. (2023). İçinde www.bbc.co.uk. https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/ztfnmnb/revision/1
  • Rogers, E. M. (1986). Communication Technology: The New Media in Society. Free Press.
  • Rusdi, F., & Rusdi, Z. (2020). The Role of Online Media Gatekeeper in the Era of Digital Media. Proceedings of the Tarumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities (TICASH 2019). Tarumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities (TICASH 2019). https://doi.org/10.2991/assehr.k.200515.091
  • Star. (2019). Kağıda Veda Ediyoruz Artık 24 Saat Sizlerleyiz.
  • Şeker, M. (2000). Çağdaş Gazete Yayınlama Teknikleri. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları No:5.
  • Tokgöz, O. (2000). Temel Gazetecilik. İmge Kitabevi.
  • Törenli, N. (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı. Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Yapar Gönenç, A. (2012). Medya ve Haber. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 77-89.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yolcu, Ö. I. (2011). Gazetelere Ait İnternet Sitelerinde Değişim Süreci: Www.milliyet.com Örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 137-150.
  • Yüksel, E., & Gürcan, H. İ. (2001). Habercinin el rehberi: Soru ve örneklerle haber toplama ve yazma kural ve teknikleri. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yüksel, O. (2014). İnternet Gazeteciliği ve Blog Yazarlığı. Sinemis Yayınları.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Mustafa İşliyen 0000-0003-0086-6165

Ramazan Arslantaş 0000-0001-8449-7381

Publication Date July 30, 2023
Submission Date March 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA İşliyen, M., & Arslantaş, R. (2023). Dijital Gazeteciliğin Haber Üretim ve Sunumunda Editoryal Süreç. Erciyes İletişim Dergisi, 10(2), 671-696. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1273396