Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Measurement of Urban Image and Perception of Urban Recreation Areas

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 66 - 81, 27.01.2020

Öz

Nowadays, cities need to create value and differentiate themselves in order to create awareness in line with various objectives. This mission of creating value and differentiation can be shaped by the image of a city that attracts global attention. In shaping the image of the city, the basic values of the city and their use as promotional instruments are important. The aim of this study is to measure the urban image and perception of urban recreation areas. In this context, the focus of the study is to measure the image of Konya and perception of urban recreation areas in Konya. For this purpose, visitors of Mevlana Museum, Konya Butterfly Valley and 80 thousandth Around World Recreation Area constitute the universe of the research. However, due to time constraints and sampling transportation difficulties, the study was carried out convenience sampling method by non-probability sampling methods. According to the descriptive statistics, the average values of natural, social, cultural, socioeconomic and urban atmosphere characteristics of Konya city image were positively determined. In addition, it was determined that the perception of urban recreation areas was positive in terms of cognitive and emotional attractiveness. In this direction, it can be said that urban recreation areas will contribute to the image of the city and the perception towards the city can be shaped positively in terms of cognitive and emotional aspects. 

Kaynakça

  • Ardahan, Faik. (2016). Her Yönüyle Rekreasyon. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Argan, Metin ve diğerleri (2013). Rekreasyon Yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Baran, Hitay ve Gündem Kont (2014). "Tema Parklar."İzmir Ticaret Odası Dergisi.
  • Baloğlu, S. & Mangaloğlu, M. (2001). Tourism destination images of Turkey, Egypt, Greece and Italy as Perceived by US-based tour operators and travel agents, Tourism Management, 22(1), 1-9.
  • Beerli, Asuncio ve Josefa Martin (2004). "Factors Influencing Destination Image."Annals of Tourism Research, 31 (3), 657–681.
  • Demirel, Mustafa (2014). "Burdur Kent İmajı: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması."Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (10), 230-241.
  • Dowling, Grahame (1986). "Managing Your Corporate Images." Industrial Marketing Management, Volume 15, Issue 2, 109-115.
  • Engez, Ayşe (2007). "Küreselleşme Sürecinde Kentlerin İmaj ve Kimlikleri: Karşılaştırmalı İstanbul Örneği."Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğan, Zafer ve diğerleri (2006). "Kurumsal İmajın Şirketin Farklı Paydaşları Tarafından Algılanışı Üzerine Bir Araştırma."Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 55-76.
  • Gül, Şeyma (2013). "Kent İmajının Markalaşmaya Etkisi: Kahramanmaraş Örneği."Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Güler, Yunus Bahadır ve Alper Gürer (2015). Kent Marka Bağlılığına Yerel Katılım Eğiliminin Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2015, Cilt:4, Sayı:1, 64-65.
  • Hoşgör, Nur (2010). "Kent Vizyonu ve Kent İmajı Açısından Kültürel Değerler, Konya Örneği."Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • İslamoğlu, Hamdi (2002). Pazarlama İlkeleri, İstanbul, Beta Yayınları.
  • Karaküçük, Suat (2008). Boş Zaman ve Rekreasyon, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karaküçük, Suat (2005). Rekreasyon Boş Zamanları Değerlendirme, 5. Baskı, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kocaekşi, Serdar ve diğerleri (2012). Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Koçyiğit, Murat ve Mustafa Yıldız (2014). "Yerel Yönetimlerde Rekreasyon Uygulamaları: Konya Örneği."International Journal of Science Culture and Sport, (2), 211-223.
  • Koçyiğit, Murat (2016). The Role of Religious Tourism in Creating Destination Image: The Case of Konya Museum, International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 4(7), 21-30.
  • Köroğlu, Ö. & Güzel, F. O. (2013). Kültürel değerlerin destinasyon imajına etkisi: Eskişehir 2013 Türk Dünyası Başkentine yönelik bir araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(4), 191-209.
  • Luque-Martinez, T., Del Barrio-García, S., Ibáñez-Zapata, J. Á., & Molina, M. Á. R. (2007). Modeling a city’s image: The Case of Granada. Cities, 24(5), 335-352.
  • Oğurlu, İdris (2014). "Çevre- Kent İmajı- Kent Kimliği-Kent Kültürü Etkileşimlerine Bir Bakış."İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 26, 275-293.
  • Özdemir, Şuayip ve Yusuf Karaca (2009). "Kent Markası ve Marka İmajının Ölçümü: Afyonkarahisar Kenti İmajı Üzerine Bir Araştırma."Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 113-134.
  • Özer, Mehmet Nazım ve Mustafa Asım Ayten (2005). "Kamusal Odak Olarak Kent Meydanları."Planlama Dergisi, 3, 96-103.
  • Özilhan Özbey, Derya ve Hacı Halil Başer (2015). "Kent Marka İmajı Oluşumunda Etkili Unsurların Önem ve Yeterlilik Derecelerinin Konya Açısından İncelenmesi."Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 39 (8), 923-932.
  • Peker, Afife Esra (2006). Kentin Markalaşma Sürecinde Çağdaş Sanat Müzelerinin Rolü: Kent Markalaşması ve Küresel Landmark, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Polat, Ahmet Tuğrul ve Önder Önder (2004). "Kent Parkı Kavramı ve Konya Kenti İçin Bir Kent Park Örneği."Selçuk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 34 (18), 76-86.
  • Sevil, Tuba ve Diğerleri (2012). Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi, 1.Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Şahin, Gözde (2010). "Turizmde Marka Kent Olmanın Önemi: İstanbul Örneği."Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Vela, M. R. (2009). Rural-cultural Excursion Conceptualization: A Local Tourism Marketing Management Model Based on Tourist Destination Image Measurement, Tourism Management, 30(3), 419-428.
  • Yaylı, Ali (2014). Rekreasyona Giriş. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yücel, Gökçen Firdevs ve Ahmet Cengiz Yıldızcı (2006). "Kent Parkları ile İlgili Kalite Kriterlerinin Oluşturulması. "İTÜ Dergisi, 5(2), 222-232.
  • Yüncü, Deniz ve Diğerleri (2013). Rekreasyon Yönetimi, 1. Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Zeren, H. E. (2011a). Marka Kent Oluşturma Bağlamında Stratejik Kent Yönetimi: Karaman Kenti İçin Bir Model Önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı.
  • Zeren, H. E. (2011b). Stratejik Kent Yönetimi ve Kent Markası Oluşturma Süreci. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 175-200.

Kent İmajının ve Kentsel Rekreasyon Alanlarına Yönelik Algının Ölçümü

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 66 - 81, 27.01.2020

Öz

Günümüzde kentler, çeşitli hedefler doğrultusunda farkındalık yaratabilmek için değer yaratmaya ve kendilerini ayrıştırmaya gerek duymaktadırlar. Bu değer yaratma ve farklılaşma misyonu küresel anlamda ilgi çeken bir kent imajı ile şekillenebilmektedir. Kent imajının şekillenmesinde kentin sahip olduğu temel değerler ve bunların tanıtım enstrümanı olarak kullanılması önem arz etmektedir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, kent imajının ve kentsel rekreasyon alanlarına yönelik algının ölçümüdür. Bu bağlamda Konya kent imajının ve Konya’daki kentsel rekreasyon alanlarına yönelik algının ölçümünü gerçekleştirmek çalışmanın odak noktasıdır. Belirlenen amaç doğrultusunda, Mevlana Müzesi, Konya Kelebekler Vadisi ve 80 Binde Devri Alem rekreasyon alanı ziyaretçileri araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Fakat araştırma kapsamında bu alanları ziyaret eden kişilerin tamamına ulaşmak zaman kısıtı ve örnekleme ulaşım zorluğundan dolayı, araştırma olasılığa dayalı olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen betimleyici istatistikler doğrultusunda Konya kent imajına yönelik doğal, sosyal, kültürel, sosyo-ekonomik ve kent atmosferi özelliklerinin ortalama değerlerinin olumlu yönde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, kentsel rekreasyon alanlarına yönelik algının, bilişsel ve duygusal çekicilikler bağlamında ortalama değerlerinin de pozitif yönelimli olduğu belirlenmiştir. Bu doğrultuda kentsel rekreasyon alanları şehir imajına bilişsel ve duygusal yönden katkı sağlayabilmekle birlikte, kente yönelik algının da olumlu yönde şekillenebilmesini sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Ardahan, Faik. (2016). Her Yönüyle Rekreasyon. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Argan, Metin ve diğerleri (2013). Rekreasyon Yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Baran, Hitay ve Gündem Kont (2014). "Tema Parklar."İzmir Ticaret Odası Dergisi.
  • Baloğlu, S. & Mangaloğlu, M. (2001). Tourism destination images of Turkey, Egypt, Greece and Italy as Perceived by US-based tour operators and travel agents, Tourism Management, 22(1), 1-9.
  • Beerli, Asuncio ve Josefa Martin (2004). "Factors Influencing Destination Image."Annals of Tourism Research, 31 (3), 657–681.
  • Demirel, Mustafa (2014). "Burdur Kent İmajı: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması."Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (10), 230-241.
  • Dowling, Grahame (1986). "Managing Your Corporate Images." Industrial Marketing Management, Volume 15, Issue 2, 109-115.
  • Engez, Ayşe (2007). "Küreselleşme Sürecinde Kentlerin İmaj ve Kimlikleri: Karşılaştırmalı İstanbul Örneği."Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğan, Zafer ve diğerleri (2006). "Kurumsal İmajın Şirketin Farklı Paydaşları Tarafından Algılanışı Üzerine Bir Araştırma."Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 55-76.
  • Gül, Şeyma (2013). "Kent İmajının Markalaşmaya Etkisi: Kahramanmaraş Örneği."Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Güler, Yunus Bahadır ve Alper Gürer (2015). Kent Marka Bağlılığına Yerel Katılım Eğiliminin Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2015, Cilt:4, Sayı:1, 64-65.
  • Hoşgör, Nur (2010). "Kent Vizyonu ve Kent İmajı Açısından Kültürel Değerler, Konya Örneği."Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • İslamoğlu, Hamdi (2002). Pazarlama İlkeleri, İstanbul, Beta Yayınları.
  • Karaküçük, Suat (2008). Boş Zaman ve Rekreasyon, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karaküçük, Suat (2005). Rekreasyon Boş Zamanları Değerlendirme, 5. Baskı, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kocaekşi, Serdar ve diğerleri (2012). Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Koçyiğit, Murat ve Mustafa Yıldız (2014). "Yerel Yönetimlerde Rekreasyon Uygulamaları: Konya Örneği."International Journal of Science Culture and Sport, (2), 211-223.
  • Koçyiğit, Murat (2016). The Role of Religious Tourism in Creating Destination Image: The Case of Konya Museum, International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 4(7), 21-30.
  • Köroğlu, Ö. & Güzel, F. O. (2013). Kültürel değerlerin destinasyon imajına etkisi: Eskişehir 2013 Türk Dünyası Başkentine yönelik bir araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(4), 191-209.
  • Luque-Martinez, T., Del Barrio-García, S., Ibáñez-Zapata, J. Á., & Molina, M. Á. R. (2007). Modeling a city’s image: The Case of Granada. Cities, 24(5), 335-352.
  • Oğurlu, İdris (2014). "Çevre- Kent İmajı- Kent Kimliği-Kent Kültürü Etkileşimlerine Bir Bakış."İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 26, 275-293.
  • Özdemir, Şuayip ve Yusuf Karaca (2009). "Kent Markası ve Marka İmajının Ölçümü: Afyonkarahisar Kenti İmajı Üzerine Bir Araştırma."Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 113-134.
  • Özer, Mehmet Nazım ve Mustafa Asım Ayten (2005). "Kamusal Odak Olarak Kent Meydanları."Planlama Dergisi, 3, 96-103.
  • Özilhan Özbey, Derya ve Hacı Halil Başer (2015). "Kent Marka İmajı Oluşumunda Etkili Unsurların Önem ve Yeterlilik Derecelerinin Konya Açısından İncelenmesi."Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 39 (8), 923-932.
  • Peker, Afife Esra (2006). Kentin Markalaşma Sürecinde Çağdaş Sanat Müzelerinin Rolü: Kent Markalaşması ve Küresel Landmark, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Polat, Ahmet Tuğrul ve Önder Önder (2004). "Kent Parkı Kavramı ve Konya Kenti İçin Bir Kent Park Örneği."Selçuk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 34 (18), 76-86.
  • Sevil, Tuba ve Diğerleri (2012). Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi, 1.Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Şahin, Gözde (2010). "Turizmde Marka Kent Olmanın Önemi: İstanbul Örneği."Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Vela, M. R. (2009). Rural-cultural Excursion Conceptualization: A Local Tourism Marketing Management Model Based on Tourist Destination Image Measurement, Tourism Management, 30(3), 419-428.
  • Yaylı, Ali (2014). Rekreasyona Giriş. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yücel, Gökçen Firdevs ve Ahmet Cengiz Yıldızcı (2006). "Kent Parkları ile İlgili Kalite Kriterlerinin Oluşturulması. "İTÜ Dergisi, 5(2), 222-232.
  • Yüncü, Deniz ve Diğerleri (2013). Rekreasyon Yönetimi, 1. Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Zeren, H. E. (2011a). Marka Kent Oluşturma Bağlamında Stratejik Kent Yönetimi: Karaman Kenti İçin Bir Model Önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı.
  • Zeren, H. E. (2011b). Stratejik Kent Yönetimi ve Kent Markası Oluşturma Süreci. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 175-200.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Coşku Eren

Murat Koçyiğit

Yayımlanma Tarihi 27 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eren, C., & Koçyiğit, M. (2020). Kent İmajının ve Kentsel Rekreasyon Alanlarına Yönelik Algının Ölçümü. Aksaray İletişim Dergisi, 2(1), 66-81.