Mass media have an important role in enlightenment society and creating public opinion about health. It is also one of the frequently used communication methods in the context of health communication. In the consumer society, health is defined mostly through the appearance of young and healthy. Thus,the aesthetics and beauty concepts that take the body to the center are mythicized and presented to consumption. Mass media and news texts play an important role in the realization of this process. However, nowadays, the production of news texts on the concern of print count and sales brings about problems related to ethics of journalism. The most sensitive point of most people such as beauty, old age, being healthy and aesthetic, having the ideal body is the frequently processed in health news. Thus, these concepts about individual health reinforce consumption and mislead the reader. This situation makes health communication and ethics of journalistic more important in related health news. In the study, the usage of aesthetics, beauty and ideal body presentations in the health news produced by the internet newspaper, which is widely used due to the digitalization of traditional media, is examined in the context of health communication and journalism ethics. In this context, accessed from the newspapers determined within the sample, 141 health news are analyzed under four different categories by critical discourse analysis method.
Health Communication, Health Journalism Ethics of Journalism Aesthetic, Beauty
Kitle iletişim araçları, sağlık konusunda toplumu aydınlatma ve kamuoyu oluşturmada önemli bir role sahiptir. Sağlık iletişimi bağlamında da sıklıkla kullanılan iletişim yöntemleri arasında yer almaktadır. Tüketim toplumu içerisinde sağlık, çoğunlukla bedenin genç ve sağlıklı görünmesi üzerinden tanımlanmaktadır. Böylece bedeni merkezine alan estetik ve güzellik kavramları toplumsal olarak mitleştirilmekte ve tüketime sunulmaktadır. Kitle iletişim araçları ve haber metinleri bu sürecin gerçekleştirilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Ancak günümüzde haber metinlerinin tiraj ve satılma kaygısıyla üretilmesi gazetecilik etiğiyle ilgili sorunları gündeme getirmektedir.
Çoğu insanın en hassas noktası olan, güzellik, yaşlılık, sağlıklı ve estetik görünmek, ideal bedene sahip olmak gibi konular sağlık haberlerinde sıklıkla işlenmektedir. Böylece sağlıkla ilgili bu kavramlar tüketimi pekiştirmekte ve okuyucuyu yanlış yönlendirmektedir. Bu durum, ilgili sağlık haberlerinde sağlık iletişimini ve gazetecilik etiğini daha da önemli hale getirmektedir.
Çalışmada, geleneksel medyanın dijitalleşmesi nedeniyle yaygın olarak kullanılan internet gazetelerinin ürettiği sağlık haberlerinde estetik, güzellik ve ideal vücut sunumlarının kullanımı, sağlık iletişimi ve gazetecilik etiği bağlamında incelenmektedir. Bu kapsamda örneklem dahilinde belirlenen gazetelerden erişilen 141 sağlık haberi, dört farklı kategoride eleştirel söylem analizi yöntemi ile analiz edilmektedir.
Sağlık iletişimi sağlık haberciliği gazetecilik etiği estetik güzellik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 2 Sayı: 2 |