Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Halkla İlişkiler Uygulaması Olarak Kurumsal Reklamcılık: Arçelik ve Turkcell Uygulamalarının Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 57 - 83, 31.07.2024
https://doi.org/10.47771/aid.1489090

Öz

Kurumsal reklamlar, pazarın dinamik yapısı içerisinde mevcut varlıklarını korumak ve sürdürmek isteyen kuruluşlar açısından ayrı bir öneme sahiptir. Günümüzde önemli halkla ilişkiler uygulamaları arasında yer alan kurumsal reklamlar; hedef kitleler nezdinde iyi bir algıya, güçlü bir imaja ve olumlu bir itibara sahip olmak isteyen kuruluşlar veya markalar tarafından sıklıkla tercih edilmektedir. Mevcut müşterilerinin bağlılıklarını sürdürmek, bilgilendirmek, duyurmak, hatırlatmak ve potansiyel müşterileri kendi tarafına çekmek isteyen markalar, küresel pazar ortamında rekabet edebilmek adına kurumsal reklamlardan yararlanmaktadırlar. Bu çalışma, üretim sektöründe yer alan Arçelik markası ile hizmet sektöründe yer alan Turkcell markasının gazetelerde yayınlamış oldukları kurumsal reklamları karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın bu amaçları doğrultusunda Arçelik ve Turkcell markasının 2014, 2015 ve 2016 yıllarında Sabah, Hürriyet ve Milliyet gazetelerinde yayınladıkları toplam 6 kurumsal reklam içerik analizine tabi tutulmuştur. Yapılan analiz sonucunda; Arçelik markasının kurumsal reklamlarında daha çok kazandığı ödüllere, markanın başarısına ve liderliğine; Turkcell markasının ise daha çok markanın başarısına yer verdiği tespit edilmiştir. Çalışmada elde edilen bir diğer sonuca göre ise, markaların kurumsal reklam çeşitlerinden en fazla “imaj reklamı ve duyuru reklamını” kullandıkları saptanmıştır. Bu doğrultuda Arçelik ve Turkcell markalarının; hedef kitlelerinde olumlu bir takım duygu ve düşüncelerin gelişmesini sağlamak, mevcut olumlu imajı daha iyi hale getirmek ve markanın itibarını artırmak gibi amaçlar doğrultusunda kurumsal reklamlarını yayınladıkları belirlenmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen kurallara uyulmuştur.

Kaynakça

  • Arçelik (2024). https://www.arcelik.com.tr/. 10, 05, 2024 tarihinde https://www.arcelikglobal.com/tr/markalar adresinden alınmıştır.
  • Arı, İ. (2023). Kurumsal Reklam Bağlamında Markaların Sürdürülebilirlik İletişimleri
  • B. Yaprak içinde, Tüketim, Yönetim ve Kalkınma Bağlamında Sürdürülebilirlik-II (87-105). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Blackman, A. (2006). Graduating Students’ Responses to Recruitment Advertisements.Journal of Business Communication, 43(4), 367–388.
  • Canöz, N. (2016). Kurumsal Reklamcılık: Türkiye’den Örneklerle. Konya: Palet Yayınları.
  • Canöz, K. & Canöz, N. (2020). Halkla İlişkiler. Konya: Palet Yayınları.
  • Collins, C. J., & Han, J. (2004). Exploring Applicant Pool Quantity And Quality: The Effects Of Early Recruitment Practice Strategies, Corporate Advertising, And Firm Reputation.https://www.researchgate.net/publication/37153927_Exploring_Applicant_Pool_Quantity_and_Quality_The_Effects_of_Early_Recruitment_Practice_Strategies_Corporate_Advertising_and_Firm_Reputation adresinden alınmıştır.
  • Çetin, M., & Eşiyok Sönmez, E. (2014). Sosyal Temsil Kuramı Bağlamında Kurumsal Reklamlar: Türk Hava Yolları Örneği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 1(39), 191-207.
  • Davis, J. J. (1994). Consumer Response To Corporate Environment Advertising. Journal of Consumer Marketing,11(2), s.25-37.
  • Damgacı, T. (2023). Stratejik Planlarda Kurumsal Değerlerin Ölçümü: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü 2019-2023 Stratejik Planı Örneği. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal), 9(116), 8831-8837.
  • Elden, M., & Yeygel, S. (2006). Kurumsal Reklamın Anlattıkları. İstanbul: Beta Yayınları
  • Ergin, T. C., & Akova, S. (2015). The Impact Of Using The Warmth Emotional Appeal In Corporate Advertisings On The Corporate Image: The Campaign “Thank You Mom” by P&G. Press Academia Procedia, 1(1), 94-100.
  • Fettah, T. (2003). Kurumsal Reklam: Havayolu İşletmelerinde Kurumsal Reklam Aracı Olarak Kullanılan Uçuş Dergilerinin İncelenmesi ve Karşılaştırılması. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Fettah, T. T., & Oral, M. A. (2010). Halkla İlişkiler ve Pazarlama Disiplini Kurumsal Reklam. Ankara: SFS Grup Yayıncılık.
  • Hürriyet Gazetesi, 22 Temmuz 2014.
  • Hürriyet Gazetesi, 07 Aralık 2014.
  • Hürriyet Gazetesi, 06 Aralık 2015.
  • Hürriyet Gazetesi, 06 Şubat 2016.
  • Hürriyet Gazetesi, 19 Haziran 2016.
  • Jefkins, F. (2001). Kurumsal Reklamcılık (A. Okay, Çev.). Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (11), 325-328.
  • Karayel, E. (1994). Halkla İlişkilerde Kurumsal Reklamcılık. Marmara İletişim Dergisi, (6), 39-45.
  • Karpat, I. (1999). Bankacılık Sektöründen Örneklerle Kurumsal Reklam. İstanbul: Yayınevi Yayıncılık.
  • Kim, S. (2013). Does Corporate Advertising Work In A Crisis? An Examination Of Inoculation Theory. Journal of Marketing Communications, 19(4), 293-305.
  • Kim, S., & Atkinson, L. J. (2014). Responses Toward Corporate Crisis And Corporate Advertising. Journal of Promotion Management, 20(5), 647-665.
  • Kocabay, Ö. (2006). Kurum Kimliği Oluşturma Sürecinde İş Bankası Kurumsal Reklamlarının İncelenmesi:1924 – 1932. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Lewi, G. (1999). La Marque. Paris: Vuibert.
  • Meral, P.S. (2006). Kurumsal Reklam Kavramı ve Bankacılık Sektöründeki Kurumsal Reklam Örnekleri. II. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu (393-404). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Meral, P.S. (2007). Finansal Hizmet İşletmelerinde Kurumsal Reklamcılık. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29), 129-148.
  • Mediacat (2024). mediacat.com. 10, 05, 2024 tarihinde https://mediacat.com/yilin-ilkyarisinin-en-buyuk-100-reklamvereni/ adresinden alınmıştır.
  • Medya Radar (2024). www.medyaradar.com. 10, 05, 2024 tarihinde https://www.medyaradar.com/tirajlar adresinden alınmıştır.
  • Milliyet Gazetesi, 21 Temmuz 2014.
  • Milliyet Gazetesi, 07 Aralık 2014.
  • Milliyet Gazetesi, 08 Eylül 2015.
  • Milliyet Gazetesi, 06 Aralık 2015.
  • Milliyet Gazetesi, 20 Haziran 2016.
  • Okumuş, A., Çetintürk, N., & Çetin, E. (2011). Geleneksel İlan ve Advertorial (Tanıtıcı Reklam) Uygulamalarının Reklam ve Reklamı Yapılan Ürünün Algısına İlişkin Değerlemelerinin Faktör Analizi Temelli İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 40(2), 176-194.
  • Özdemir, Ö. (2018). Kurumsal İletişim Açısından Türkiye İş Bankası’nın Kurumsal Reklamları: 1924-1928. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 358-378.
  • Öztürk, A., & Akın, M. S. (2021). Sosyal Sorumluluk Reklamlarının Etkinliği: AIDA Modeli. Geopolitics-A Configuration For The Unification Of The Old Continent. VI. VI. International European Conference On Social Sciences, (369-378.) Ukraıne: Kyiv.
  • Peltekoğlu, F.B. (2010). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Şahin, E. & Duğan, Ö. (2019). İmaj Restorasyonu Çerçevesinde Reklamlarda Kriz İletişimi Mesaj Stratejilerinin Kullanımı. Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute. 22 (41): 359-381.
  • Sabah Gazetesi, 21 Temmuz 2014.
  • Sabah Gazetesi, 07 Aralık 2014.
  • Sabah Gazetesi, 09 Eylül 2015.
  • Sabah Gazetesi, 06 Aralık 2015.
  • Sabah Gazetesi, 06 Şubat 2016.
  • Sabah Gazetesi, 18 Haziran 2016.
  • Turkcell (2024). www.turkcell.com.tr. 10, 05, 2024 tarihinde https://www.turkcell.com.tr/tr/hakkimizda/genel-bakis adresinden alınmıştır.
  • Tikveş, Ö. (2005). Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Temel Bilgiler – Uygulamadan Örnekler (2. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Yavuz, A., & Özüpek, M. N. (2022). İmam Hatip Okulu Öğrencilerinin Gözünden Suudi Arabistan İmajı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 10(2), 606-632.
  • Yenen, Ö. (2016). Halka Arz Öncesi Yayınlanan Kurumsal Reklamların Kurumsal İletişim Açısından Değerlendirilmesi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Weber, R. P. (1990). Basic Content Analysis (2 nd ed.). California: Sage Publications.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Reklam Çözümlemesi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sayinur Şakı 0000-0002-5921-4738

Kadir Canöz 0000-0003-1796-6621

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 25 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şakı, S., & Canöz, K. (2024). Halkla İlişkiler Uygulaması Olarak Kurumsal Reklamcılık: Arçelik ve Turkcell Uygulamalarının Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Araştırma. Aksaray İletişim Dergisi, 6(2), 57-83. https://doi.org/10.47771/aid.1489090