Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Post-Truth Dönem ve Twıtter Kullanıcılarının Hakikate Bakışı Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2021, Özel sayı - Prof. Dr. Harun GÜNGÖR anısına, 742 - 768, 15.09.2021
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.970746

Öz

Türkçe’ye “gerçek sonrası” veya “hakikat sonrası” olarak çevrilen post-truth kavramı kamuoyu oluşturmada nesnel verilerin kişisel duygu ve kanaatlerden daha az etkili olmasına karşılık gelmektedir. Bu dönemde duyguların harekete geçirilmesiyle hakikatleri değil algıları temel alan sahte bir evren üretilmektedir. Oluşturulan bu zeminde belirli boyutlarda algılanan gerçeklik asıl önemini yitirmekte ve bireylerin hakikate verdikleri önemin derecesi azalarak yalan söylemek sıradanlaşabilmektedir. Bu araştırmada sosyal medya kullanıcılarının hakikate verdikleri önemin ve bu bireylerin hakikat algılarının bir sosyal paylaşım sitesi olan Twitter kullanıcıları üzerinden araştırılması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden derinlemesine mülakat metodu kullanılarak Twitter kullanıcısı 48 kişi ile yarı yapılandırılmış soru formuna bağlı kalınarak bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma post-truth dönemin ortaya çıkışında etkili olan medya aracılığıyla sunulan genelde yalan ya da yanlış bilgi ve içeriklerin insanlar tarafından sadece verilen şekilde alınması ve gösterilen şekilde görülmesi durumunu irdelemiştir. Araştırma sonucuna göre katılımcıların Twitter’da yer alan gerçekliğe şüphe ile yaklaştıkları ve bu ortamda yer alan bilgiye ve kullanıcılara karşı bir güvensizliğin hâkim olduğu görülmüştür. İlaveten katılımcıların bilgilerin doğrulanmasıyla ilgilenmedikleri ve bu konuda hassasiyet duymadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca toplumsal düzlemde yalanın yaygın olduğu düşüncesinin kullanıcılarda hâkim olduğu görülmüş, bu durumun kurumların hedef kitleleriyle karşılıklı ilişki ve iletişim yönetiminde güven sağlama noktasında dikkate alınmasının önem taşıdığı sonucuna varılmıştır.

Teşekkür

Bu çalışma Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı’nda kabul edilen yüksek lisans tez çalışmasından üretilmiştir.

Kaynakça

  • Alpay, Y. (2019). Yalanın siyaseti (4. Baskı). Destek Yayınları.
  • Baudillard, J. (2014). Simülakr ve simülasyon (Çev. O. Adanır) (7. Basım). Doğu Batı Yayınları.
  • Bayraktar, E., & Kaleli, F. (2007). “Sanal gerçeklik ve uygulama alanları”. İçinde IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, s. 1-6, Kütahya, Dumlupınar Üniversitesi, Akademik Bilişim, 31 Ocak - 2 Şubat 2007.
  • Bıçakçı, İ. C. (2016). Halkla ilişkilerin kurmaca dünyası ve hakikatin direnişi. Ütopya Yayınevi.
  • Cevizci, A. (2005). Paradigma felsefe sözlüğü (6.Baskı). Paradigma Yayıncılık.
  • Cinelli M., Morales G., Galeazzi A., Quattrociocchi, W., & Starnini M. (2021). The echo chamber effect on social media. Proceedings of the National Academy of Sciences 118(9), 1-8. https://www.pnas.org/content/118/9/e2023301118
  • Dictionary Cambridge (2021, Haziran 15). Real. https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce-t%C3%BCrk%C3%A7e/real
  • Dictionary Cambridge (2021, Haziran 15). Truth. https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce-t%C3%BCrk%C3%A7e/truth
  • Eraslan, L. (2020). Sosyal medya ve algı yönetimi (Gen.2.Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Fazlıoğlu, İ. (2014). Hakikat mi, gerçek mi: Hangisi hakiki? http://fazlioglu.blogspot.com/2018/07/ihsan-fazlioglu-hakikat-mi-gercek-mi-hangisi-hakikidir.html (Erişim Tarihi: 20.05.2020)
  • Ferraris, M. (2019). Yeni gerçekçilik manifestosu (Çev. K. Atakay). Kolektif Kitap.
  • Fox, A. (2011). Mixing it up. HR Magazine, May-2011, 22-27.
  • Göksu, O. (2021). Algı yönetimi: Geleneksel medya, siyasal iletişim ve dijital medya üçgeni üzerine. İçinde O. Göksu (Ed.). Algı Yönetimi (ss. 11-36). Literatürk Yayıncılık.
  • Gönenç, Ö. (2018). Medyada algı yönetimi. Der Yayınları.
  • Gülmen, A. C. (2020, Mart 31). Post truth çağında salgın. Inmagazine. https://www.pressreader.com/turkey/inmagazine/20200331/281509343290614.
  • Güner, O. (2021). Avrupa Birliği’nin dijital platformlarda dezenformasyon ve algı yönetimi ile mücadele politikaları. İçinde O. Göksu (Ed.). Algı Yönetimi (ss. 133-152). Literatürk Yayıncılık.
  • Hançerlioğlu, O. (2016). Felsefe sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Kakutani, M. (2018). Hakikatin ölümü (Çev. C. Mizrahi). Doğan Kitap.
  • Keyes, R. (2017). Hakikat sonrası çağ: Günümüz dünyasında yalan ve aldatma (Çev. D. Özçetin). Tudem Yayın Grubu.
  • Manning, J. (2014). Definition and classes of social media. İçinde K. Harvey (Ed.). Encyclopedia of Social Media and Politics (ss. 1158-1162). Thousand Oaks.
  • McIntyre, L. (2019). Hakikat sonrası. (Çev. M. F. Biçici). Tellekt Can Sanat Yayınları.
  • Oxford Languages (2020, Mayıs 14). Word of the year 2016. Oxford: Oxford University Press. https://languages.oup.com/word-of-the-year/2016/.
  • Oxford Learner’s Dictionaries (2020, Temmuz 12). https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/post-truth?q=post+truth.
  • Pariser E. (2011). The filter bubble: What the internet is hiding from you. Penguin.
  • Psikoloji Sözlüğü (2021, Nisan 12). Prof. Dr. Sibel Karakaş psikoloji sözlüğü. https://www.psikolojisozlugu.com/confirmation-bias-dogrulama-yanliligi.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal ortamda halkla ilişkiler. Beta Yayınları.
  • Şimşek A., & Yalı S. (2019). Gerçekte(n) öyle mi olmuş post-truth zamanlarda tarihin temsili. Yeni İnsan Yayınevi.
  • Terzi, A. (2020, Nisan). Post-truth kavramı ve Türkçe karşılıkları üzerine. https://tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2020/04/%C3%82dem-Terzi-_-POST-TRUTH-KAVRAMI-_-7-2.pdf.
  • Tok, İ. (2020). Hakikat ötesi çağda yeni medyada yalan/sahte haberle mücadele. İçinde Ş. Sağıroğlu, H. İ. Bülbül, A. Kılıç, & M. Küçükali (Eds.). Dijital okuryazarlık (ss. 455-483). Nobel Yayıncılık.
  • Westerlund M. (2019). The emergence of deepfake technology: A review. Technology Innovation Management Review, 9(11), 39-52.

A Research About the Post-Truth Period and Twitter Users' Perspective to the Truth

Yıl 2021, Özel sayı - Prof. Dr. Harun GÜNGÖR anısına, 742 - 768, 15.09.2021
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.970746

Öz

Translated into Turkish as "post-fact" or "post-truth", the concept of Post-truth refers to the fact that objective data is less effective than personal feelings and opinions in forming public opinion. A false universe is produced from this world, based not on the quality of education, but on perceptions. On this created ground, the reality perceived in certain dimensions loses its main importance and the degree of importance that individuals attach to the truth decreases and lying can become ordinary.
In this research, it is aimed to investigate the importance social media users attach to truth and their perceptions of truth through Twitter users, a social networking site. In this context, a research was carried out with 48 Twitter users using the in-depth interview method, one of the qualitative research methods, by adhering to the semi-structured questionnaire. The research has examined the situation that people generally receive false or false information and content, which is effective in the emergence of the Post-truth period, and see it as shown. According to the results of the research, it was seen that the participants approached the reality on Twitter with suspicion and a distrust of the information and users in this environment was dominant. In addition, it was concluded that the participants were not interested in the verification of the information and did not feel sensitive about this issue. In addition, it was seen that the idea that lies are widespread on the social level prevailed in users, and it was concluded that it was important to take into account the importance of providing trust in mutual relations and communication management with the target audiences of institutions

Kaynakça

  • Alpay, Y. (2019). Yalanın siyaseti (4. Baskı). Destek Yayınları.
  • Baudillard, J. (2014). Simülakr ve simülasyon (Çev. O. Adanır) (7. Basım). Doğu Batı Yayınları.
  • Bayraktar, E., & Kaleli, F. (2007). “Sanal gerçeklik ve uygulama alanları”. İçinde IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, s. 1-6, Kütahya, Dumlupınar Üniversitesi, Akademik Bilişim, 31 Ocak - 2 Şubat 2007.
  • Bıçakçı, İ. C. (2016). Halkla ilişkilerin kurmaca dünyası ve hakikatin direnişi. Ütopya Yayınevi.
  • Cevizci, A. (2005). Paradigma felsefe sözlüğü (6.Baskı). Paradigma Yayıncılık.
  • Cinelli M., Morales G., Galeazzi A., Quattrociocchi, W., & Starnini M. (2021). The echo chamber effect on social media. Proceedings of the National Academy of Sciences 118(9), 1-8. https://www.pnas.org/content/118/9/e2023301118
  • Dictionary Cambridge (2021, Haziran 15). Real. https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce-t%C3%BCrk%C3%A7e/real
  • Dictionary Cambridge (2021, Haziran 15). Truth. https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce-t%C3%BCrk%C3%A7e/truth
  • Eraslan, L. (2020). Sosyal medya ve algı yönetimi (Gen.2.Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Fazlıoğlu, İ. (2014). Hakikat mi, gerçek mi: Hangisi hakiki? http://fazlioglu.blogspot.com/2018/07/ihsan-fazlioglu-hakikat-mi-gercek-mi-hangisi-hakikidir.html (Erişim Tarihi: 20.05.2020)
  • Ferraris, M. (2019). Yeni gerçekçilik manifestosu (Çev. K. Atakay). Kolektif Kitap.
  • Fox, A. (2011). Mixing it up. HR Magazine, May-2011, 22-27.
  • Göksu, O. (2021). Algı yönetimi: Geleneksel medya, siyasal iletişim ve dijital medya üçgeni üzerine. İçinde O. Göksu (Ed.). Algı Yönetimi (ss. 11-36). Literatürk Yayıncılık.
  • Gönenç, Ö. (2018). Medyada algı yönetimi. Der Yayınları.
  • Gülmen, A. C. (2020, Mart 31). Post truth çağında salgın. Inmagazine. https://www.pressreader.com/turkey/inmagazine/20200331/281509343290614.
  • Güner, O. (2021). Avrupa Birliği’nin dijital platformlarda dezenformasyon ve algı yönetimi ile mücadele politikaları. İçinde O. Göksu (Ed.). Algı Yönetimi (ss. 133-152). Literatürk Yayıncılık.
  • Hançerlioğlu, O. (2016). Felsefe sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Kakutani, M. (2018). Hakikatin ölümü (Çev. C. Mizrahi). Doğan Kitap.
  • Keyes, R. (2017). Hakikat sonrası çağ: Günümüz dünyasında yalan ve aldatma (Çev. D. Özçetin). Tudem Yayın Grubu.
  • Manning, J. (2014). Definition and classes of social media. İçinde K. Harvey (Ed.). Encyclopedia of Social Media and Politics (ss. 1158-1162). Thousand Oaks.
  • McIntyre, L. (2019). Hakikat sonrası. (Çev. M. F. Biçici). Tellekt Can Sanat Yayınları.
  • Oxford Languages (2020, Mayıs 14). Word of the year 2016. Oxford: Oxford University Press. https://languages.oup.com/word-of-the-year/2016/.
  • Oxford Learner’s Dictionaries (2020, Temmuz 12). https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/post-truth?q=post+truth.
  • Pariser E. (2011). The filter bubble: What the internet is hiding from you. Penguin.
  • Psikoloji Sözlüğü (2021, Nisan 12). Prof. Dr. Sibel Karakaş psikoloji sözlüğü. https://www.psikolojisozlugu.com/confirmation-bias-dogrulama-yanliligi.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal ortamda halkla ilişkiler. Beta Yayınları.
  • Şimşek A., & Yalı S. (2019). Gerçekte(n) öyle mi olmuş post-truth zamanlarda tarihin temsili. Yeni İnsan Yayınevi.
  • Terzi, A. (2020, Nisan). Post-truth kavramı ve Türkçe karşılıkları üzerine. https://tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2020/04/%C3%82dem-Terzi-_-POST-TRUTH-KAVRAMI-_-7-2.pdf.
  • Tok, İ. (2020). Hakikat ötesi çağda yeni medyada yalan/sahte haberle mücadele. İçinde Ş. Sağıroğlu, H. İ. Bülbül, A. Kılıç, & M. Küçükali (Eds.). Dijital okuryazarlık (ss. 455-483). Nobel Yayıncılık.
  • Westerlund M. (2019). The emergence of deepfake technology: A review. Technology Innovation Management Review, 9(11), 39-52.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Yıldırım 0000-0002-9543-739X

Emel Tanyeri Mazıcı 0000-0003-2731-5996

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 13 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Özel sayı - Prof. Dr. Harun GÜNGÖR anısına

Kaynak Göster

APA Yıldırım, E., & Tanyeri Mazıcı, E. (2021). Post-Truth Dönem ve Twıtter Kullanıcılarının Hakikate Bakışı Üzerine Bir Araştırma. Erciyes Akademi, 35(Özel sayı), 742-768. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.970746

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.