Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL PAZARLAMADA İNTERNET ARAMA MOTORLARININ KULLANIMI: MORHİPO VE TRENDYOL SİTELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 123 - 139, 01.05.2021
https://doi.org/10.47107/inifedergi.853227

Öz

Dijital teknolojilerin gelişmesi insanlık tarihi açısından sosyal bir dönüşümü beraberinde getirmiştir. Yaşanan sosyal dönüşüm bireylerin iletişim biçimlerinden, iş yapış biçimlerine, eğlence anlayışlarından, sosyalleşme biçimlerine ve alışveriş alışkanlarına kadar pek çok alanı da dönüştürmüştür. Veri kullanmaya ve yönlendirmeye odaklanan dijital, analitik ve çevrimiçi pazarlama yöntemleri; teori, tasarım ve pratikte, pazarlama iletişimi çabalarının odağına alındığı bir dönemi yaşamaktadır. Günümüzde pazarlama profesyonelleri için, herhangi bir dijital aletin ekranı açıldığında karşılaşılan ekran içeriği, pazarlama iletişimi adına bir şeyler anlatan resim, metin, renk, kadranlar, grafikler, çizelgeler vb. oluşan, ölçülebilir ve geliştirilebilir analitik tasarımlar anlamına gelmektedir. İnternet, tüketicilerin ürünler ve hizmetler, bunların fiyatları, bulunabilirliği ve temel bilgileri hakkındaki bilgilere erişim şeklini değiştirmiştir. Bu nedenle, firma ve markaların, sundukları ürün ve hizmetler için web sitelerinin arama motorlarında bulunabilmesini sağlamaları gerekmektedir. Bu gereklilik de arama motoru pazarlamacılığına yatırım yapmalarını zorunlu kılmaktadır. Bu doğrultuda çalışmada; pazarlama iletişiminde arama motorlarının kullanım tekniklerinden olan Arama Motoru Pazarlaması (Search Engine Marketing-SEM) ve Arama Motoru Optimizasyonu (Search Engine Optimization -SEO) uygulamalarının temellerine genel bir bakışın yanı sıra, arama motoru pazarlamacılığı stratejilerinin belirlenmesi amacıyla e-ticaret alanındaki alışveriş sitelerinden Trendyol ve Morhipo siteleri içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın verileri 01.05.2019-15.05.2019 tarihleri arasında firmaların web siteleri ve sosyal medya hesapları taranarak elde edilmiştir. Yapılan değerlendirmede her iki site de web sitelerinin inşasından itibaren SEO çalışmalarını başlatıldığı ve daha sonraki zamanlarda da sürdürüldüğü görülmüştür. Dijital pazarlama iletişimi açısından arama motoru pazarlaması doğrultusunda yürütülecek SEO ve SEM çalışmalarının firmaları üst sıralara taşıyacak anahtar teknikler oldukları, her iki web sitesinin de organik çalışmalarla ve zaman zaman da arama motorlarından yer satın alarak arama sonuçlarında üst sıralara çıktıkları belirlenmiştir. Her iki site de SEO ile SEM’i birlikte kullanmaktadır.

Kaynakça

  • Altındal, M. (2013). Dijital pazarlamada marka yönetimi ve sosyal medyanın etkileri, XV. Akademik Bilişim Konferansı, (61. Bildiri), 23-25 Ocak 2013, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Aral, S. (2011). Seo ile webde maksimum erişirlik. İstanbul: Pusula Yayınları.
  • Aydemir, M. (2011). Seo: Search engine optimization. İstanbul: Kodlab Yayın Dağıtım.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Free Press.
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen teknolojiyle birlikte değişen pazarlama yöntemleri ve dijital pazarlama. TRT Akademi Dergisi: TRT Akademi, 1(2), 348-366.
  • Cole, F. L. (1988). Content analysis: Process and application, Clinical Nurse Specialist, 2(1), 53–57.
  • Coşkun, C. (2016). Impacts of digital marketing on brand awareness and a research. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Coşkun, D. (2018). Dersimiz seo. İstanbul: E-Kitap.
  • Çakır, V. (2004). Yeni iletişim teknolojilerinin reklam üzerine etkileri. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi: Selçuk İletişim, 3(2), 168-181.
  • Digital Marketing Institute (2019). How to measure & optimise your digital marketing campaigns with google analytics: Articles in search engine optimization (SEO), https://digitalmarketinginstitute.com/blog/measure-optimise-digital-marketing-campaigns-google-analytics, Erişim Tarihi: 22.03.2020.
  • Dong, X and Su, L.T. (1997). Search engines on the world wide web and information retrievel from the internet: A rewiew and evalution. Online and CDROM Review, 2, 67-81.
  • Downe, Wamboldt B. (1992). Content analysis: Method, applications and issues. Health Care for Women International, 13, 313-321.
  • E-Ticaret Sözlüğü (2019). Favikon nedir?, IdeaSoft - E-ticaret Platformu, E-Ticaret Bilgi Bankası, https://www.eticaret.com/e-ticaret-sozlugu/favicon-nedir/, Erişim Tarihi: 22.03.2020.
  • Feldman, S. (1999). Search engines. In Kent, H. Lancour and J.E. Daily (ed.), Encyclopedia of library and information science, (pp.218-243). New York: Marcel Dekker.
  • Gackenbach, J. (2007). Psychology and the internet: Intrapersonel, interpersonel and transpersonel implications. San Diego: Elsevier Inc.
  • Geray, H. (2014). Toplumsal araştırmada nicel ve nitel yöntemlere giriş. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Gordon, M. and Pathak, P. (1999). Finding information on the world wide web: The retrievel efffectiveness of search engines. Information Processing & Management, 29, 141-180.
  • Groppone J. and Couzin, G. (2011). Search engine optimization an hour a day, Indianapolis: Wiley Publishing. Hiçdönmez, B. (2010). Arama motoru pazarlamanın avantajlarının farkında mıyız?, Digital Age, 10/12. https://wmaraci.com/seo-analiz, Erişim tarihi: 25.05.2019.
  • IHS Software & Telecommunication FP (2019). SEO analiz nedir ve neden gereklidir?: Başlık etiketi (title tag), meta açıklaması (description), meta anahtar kelimeleri, www.ihs.com.tr/seo/seo-analiz, Erişim Tarihi: 25.05.2019.
  • Internet Society (2000). What is the internet?, http://www.isoc.org/internet/, Erişim Tarihi: 22.03.2020. Kara, T. (2019). Sosyal medya endüstrisi. Beta Yayıncılık: İstanbul.
  • Kaya, E. (2017). Kaya, E. (2019). Dijital pazarlama ve ölçümleme, http://blog.eminkaya.net/wp-content/uploads/2018/04/Dijital-Pazarlama-ve-%C3%96l%C3%A7%C3%BCmleme.pdf, Erişim Tarihi: 22.03.2020.
  • Kılıç, A. (2014). Yapay zekâ tekniği ile arama motoru optimizasyonu analizi yapan akıllı web site. Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kibbe, A. (2012). Getting to know seo. Rockable Press: USA.
  • Kredel, H., Meuer, H., Schumacher, R. ve Strohmaier, E. (2000). Internet and www an introduction, http://www.unimannheim.de/rum/dokus/intro.htm, Erişim Tarihi: 22.03.2020.
  • Krippendorff, K. (1980). Content analysis: An introduction to its methodology, Newbury Park: Sage Publications.
  • Kritzinger, W. T. (2017). Development of a search engine marketing model using the application of a dual strategy. The Cape Peninsula University of Technology, Doctor of Technology, Informatics in the Faculty of Informatics and Design, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Cape Town.
  • Özel, M. (2012). Öğrencilerin sosyal medya kullanımını ve üniversitelerde dijital pazarlama iletişimi uygulamalarını belirlemeye yönelik bir araştırma. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Özen, Ö. (2015). Türkiye’deki kobilerin arama motoru optimizasyonu ile ilgili bilgi düzeyleri ve farkındalıkları. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Paraskevas, A., Katsogridakis, I., Law, R. and Buhalis, D. (2011). Search engine marketing: Transforming search engines into hotel distribution channels. Cornell Hospitality Quarterly, 20(10), 1- 9.
  • Sandelowski M. (1995). Qualitative analysis: What it is and how to begin? Research in Nursing and Health, 18, 371–375. Say, S. (2015). Pazarlama aracı olarak sosyal medya kullanımı: Gıda sektöründe facebook. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, (28), 19-39.
  • Schwartz, C. (1998). Web search engines. Journal of the American Society for Information Science, 11, 973-982.
  • Scott, David M. (2009). Pazarlamanın ve iletişimin yeni kuralları, Nadir Özata (çev), Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.: İstanbul.
  • Search Engine Land (2019). What is search marketing?, Why PPC automation wrecks some search marketers, Third Door Media Inc, https://searchengineland.com/guide/what-is-sem, Erişim Tarihi: 20.03.2020.
  • WebCite Consortium (2014a). Seo anahtar kelime analizi, http://www.webcitation.org/query?url=http%3A%2F%2Fbdllhtlgn.blogcu.com%2Fseo-anahtar-kelime-analizi%2F19912773&date=2014-12-01, Erişim Tarihi: 22.03.2020.
  • WebCite Consortium (2014b). Seo eğitimi ve seo çalışma aşamaları, http://www.webcitation.org/query?url=http%3A%2F%2Fwww.frmtr.com%2Fwebmasterlaricin%2F5689561-seo-egitimi-seo-calisma-asamalari.html&date, Erişim Tarihi: 22.03.2020.
  • Smith, K. T. (2012). Longitudinal study of digital marketing strategies targeting millennials. Journal of Consumer Marketing, 29(2), 86-92.
  • Sullivan, D. (2000). How search engines work, Contentive Dijital Engagement, http://searchenginewatch.com/webmasters/work.html, Erişim Tarihi: 22.03.2020.
  • Todor, R. D. (2016). Blending traditional and digital marketing. Bulletin of the Transilvania University of Brasov Economic Sciences, 9(1), 51-57.
  • Weber, P.R. (1990). Basic content analysis, Newbury Park CA: Sage.
  • Wymbs, C. (2011). Digital marketing: The time for a new ‘academic major’ has arrived. Journal of Marketing Education, 33(1), 93-106.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yurdakul, N. B. ve Bat, M. (2011). Şirketler için rekabette sanal farkındalık: Arama motoru pazarlaması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(1), 44-60.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şeyhmus Doğan 0000-0002-5993-0363

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Doğan, Ş. (2021). DİJİTAL PAZARLAMADA İNTERNET ARAMA MOTORLARININ KULLANIMI: MORHİPO VE TRENDYOL SİTELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(1), 123-139. https://doi.org/10.47107/inifedergi.853227