Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Halkla İlişkilerin Değişen İşlevleri Bağlamında Kurumsal Web Sitesinin Kullanımına İlişkin Teorik Bir Değerlendirme

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 286 - 302, 26.07.2021
https://doi.org/10.47771/aid.902687

Öz

Halkla ilişkiler, insanlığın bir ihtiyacı olarak ortaya çıkmış, bugüne kadar sürekli değişmiş ve gelişmiş, son zamanlarda stratejik bir karakter kazanmıştır. Halkla ilişkilerin vazgeçilmez bir aracı olan web sitesi de ilk ortaya çıkışından itibaren sürekli değişmiş ve yeni özellikler edinmiştir. Çalışmanın temel amacı, stratejik halkla ilişkiler ile kurumsal web sitesi arasındaki ilişkiyi açıklamaktır. Bu bağlamda halkla ilişkiler, stratejik halkla ilişkiler ve kurumsal web sitesi ile ilgili bazı kaynaklar gözden geçirilmiş ve çalışmanın amacı doğrultusunda analiz edilmiştir. Çalışmada ilk olarak halkla ilişkilerin neden net bir şekilde tanımlanamadığı açıklanmış, yaygın tanımları paylaşılmış ve stratejik halkla ilişkilerin ne olduğu tartışılmıştır. Ardından, Holmström’ün sosyal sistemsel paradigması ve Steyn’in stratejist rolü aracılığıyla halkla ilişkilerin stratejik boyutu ele alınmıştır. Son olarak, bir web sitesinin halkla ilişkiler aracı olarak nasıl kullanılabileceğine dair bazı ipuçları verilmiş ve çalışma, bu veriler ışığında birkaç öneri ile tamamlanmıştır. Çalışmada ulaşılan en önemli sonuç, kurumsal web sitesini, kuruluşun çıkarlarından daha çok toplumun taleplerini düşünerek kullanmanın bir gereklilik haline gelmiş olduğudur.

Kaynakça

  • Bakan, Ömer (2008), Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet, (Editörler), Ahmet Kalender ve Mehmet Fidan. Halkla İlişkiler, Konya: Tablet, s. 373–389.
  • Bourgeois, L. Jay (1980), "Strategy and Environment: A Conceptual Integration", Academy of Management Review, 5 (1), s. 25–39.
  • Broom, Glen M. (1982), "A Comparison of Sex Roles in Public Relations", Public Relations Review, 8 (3), s. 17–22.
  • Broom, Glen M. ve Smith, George D. (1979), "Testing the Practitioner’s Impact on Clients", Public Relations Review, 5 (3), s. 47–59.
  • Dozier, David M. (1984), "Program Evaluation and the Roles of Practitioners", Public Relations Review, 10 (2), s. 13–21.
  • Dozier, David M. (2005), İletişim ve Halkla İlişkiler Uygulayıcılarının Örgütsel Rolleri, (Editörler), James E. Grunig. Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, İstanbul: Rota, s. 349–377.
  • Duke, Shearlean (2002), "Wired Science: Use of World Wide Web and E-mail in Science Public Relations", Public Relations Review, 28 (3), s. 311–324.
  • Erdoğan, İrfan (2014), Teori ve Pratikte Halkla İlişkiler, Erk, Ankara.
  • Erorta, Özlem Özöğüt (2015), İnternet ve Kurumsal İletişim, (Editörler), T. Volkan Yüzer ve Mehmet Emin Mutlu. Yeni İletişim Teknolojileri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, s. 104–127.
  • Grunig, James E. (2005), İletişim, Halkla İlişkiler ve Etkin Örgütler: Kitaba Genel Bir Bakış. (Editörler), James E. Grunig. Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, İstanbul: Rota, s. 11–39.
  • Grunig, James E. ve Hunt, Todd (1984), Managing Public Relations, Holt, Rinehart and Winston, New York.
  • Grunig, James E. ve Repper, Fred C. (2005), Stratejik Yönetim, Kamular ve Gündemler, (Editörler), James E. Grunig. Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, İstanbul: Rota, s. 131–172.
  • Grunig, James E. ve White, Jon (2005), Halkla İlişkiler Kuram ve Uygulamasında Dünya Görüşlerinin Etkisi, (Editörler), James E. Grunig. Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, İstanbul: Rota, s. 43–78.
  • Harlow, Rex F. (1976), "Building a Public Relations Definition", Public Relations Review, 2 (4), s. 34–42.
  • Hill, Laura Newland ve White, Candace (2000), "Public Relations Practitioners’ Perception of the World Wide Web as a Communications Tool", Public Relations Review, 26 (1), s. 31–51.
  • Holmström, Susanne (1996), An Intersubjective and a Systemic Public Relations Paradigm: Public Relations Interpreted from Systems Theory (Niklas Luhmann) in Opposition to the Critical Tradition (Jürgen Habermas), Yüksek Lisans Tezi, Roskilde University, Denmark.
  • Holmström, Susanne (1997), "The Inter‐Subjective and the Social Systemic Public Relations Paradigms", Journal of Communication Management, 2 (1), s. 24–39.
  • Hutton, James G. (1999), "The Definition, Dimensions, and Domain of Public Relations", Public Relations Review, 25 (2), s. 199–214.
  • Kalender, Ahmet (2008), Halkla İlişkiler: Kavramlar, Tanımlar ve Uygulama Alanları, (Editörler), Ahmet Kalender ve Mehmet Fidan. Halkla İlişkiler, Konya: Tablet, s. 11–47.
  • Moss, Danny ve Warnaby, Gary (2000), Strategy and Public Relations, (Editörler), Danny Moss, Dejan Verčič ve Gary Warnaby. Perspectives on Public Relations Research, London: Routledge, s. 59–85.
  • Okay, Ayla ve Okay, Aydemir (2018), Halkla İlişkiler: Kavram, Strateji ve Uygulamaları, Der, İstanbul.
  • Öztürk, Mesude Canan ve Ayman, Mine (2007), "Web Sayfalarının Halkla İlişkiler Amaçlı Kullanımı", Selçuk İletişim Dergisi, 4 (4), s. 57–66.
  • Pearce, John A. ve Robinson, Richard Braden (2000), Strategic Management: Formulation, Implementation, and Control, Irwin/McGraw-Hill, Columbus OH.
  • Peltekoğlu, Filiz Balta (2014), Halkla İlişkiler Nedir?, Beta, İstanbul.
  • Seitel, Fraser P. (2017), The Practice of Public Relations, Pearson, London.
  • Solmaz, Başak (2008), Stratejik Halkla İlişkiler Uygulamaları, (Editörler), Ahmet Kalender ve Mehmet Fidan. Halkla İlişkiler, Konya: Tablet, s. 145–164.
  • Steyn, Benita (2011a), Halkla İlişkiler Stratejist Rolü, (Editörler), Çiğdem Karakaya Şatır. Halkla İlişkiler’den Stratejik Halkla İlişkiler’e, Ankara: Nobel Akademik, s. 119–174.
  • Steyn, Benita (2011b), Değişen İş ve Halkla İlişkiler Paradigmaları, (Editörler), Çiğdem Karakaya Şatır. Halkla İlişkiler’den Stratejik Halkla İlişkiler’e, Ankara: Nobel Akademik, s. 1–36.
  • Steyn, Benita ve Bütschi, Gerhard (2003), Reflective Public Relations: A Commentary on Conceputual and Empirical Similarities and Differences Between South African Roles Research and European Reflective Research. Paper delivered in the special session titled “Reflection as a Key Concept in Communication Management” at the 10th International Public Relations Research Symposium, held at Lake Bled from 3-6 July, 2003.
  • Şatır, Çiğdem Karakaya (2011), Sosyal (Enterprise) Düzey Bir Stratejinin Gerekçeleri ve Halkla İlişkilerin Stratejik Halkla İlişkilere Dönüşümü, (Editörler), Çiğdem Karakaya Şatır. Halkla İlişkiler’den Stratejik Halkla İlişkiler’e, Ankara: Nobel Akademik, s. 37–59.
  • Tarhan, Ahmet (2007), "Halkla İlişkilerde Tanıma ve Tanıtma Aracı Olarak İnternet: Belediyelerin Web Sayfaları Üzerine Bir Analiz", Selçuk İletişim Dergisi, 4 (4), s. 75–95.
  • Tarhan, Ahmet (2014), "Medyayla İlişkilerde Kurumsal Web Sayfalarının Kullanımı: Halkla İlişkiler Odaklı Bir Değerlendirme", Selçuk İletişim Dergisi, 8 (2), s. 61–89.
  • Uludağ, Aşina (2008), Halkla İlişkilerde Stratejik Süreç, (Editörler), Ahmet Kalender ve Mehmet Fidan. Halkla İlişkiler, Konya: Tablet, s. 79–120.
  • White, Candace ve Raman, Niranjan (1999), "The World Wide Web as a Public Relations Medium: The Use of Research, Planning, and Evaluation in Web Site Development", Public Relations Review, 25 (4), s. 405–419.
  • Yalçın, Cemal (2003), "Sosyolojik Bir Bakış Açısıyla İnternet", Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27 (1), s. 77–89.

A Theoric Evaluation Concerning Usage of Corporate Website in the Context of Changing Functions of Public Relations

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 286 - 302, 26.07.2021
https://doi.org/10.47771/aid.902687

Öz

Public relations has emerged as a need of humanity, has changed and developed continuously until today, has gained a strategic character recently. Website that is an indispensable tool of public relations has also changed continuously since it first appeared and acquired new features. The main purpose of the study is to explain the relationship between strategic public relations and corporate website. In this context, some sources related to public relations, strategic public relations and corporate website were reviewed and analyzed in line with purpose of study. In the study, it was first explained why public relations couldn't be defined clearly, its common definitions were shared and it was discussed what strategic public relations is. Then, strategic dimension of public relations was handled by way of Holmström's social systemic paradigm and Steyn's strategist role. Finally, some clues related to how a website could used as public relations tool were given and the study was completed with a few suggestions in the light of these datas. The most important conclusion reached in the study is that it has became a necessity to use the corporate website considering the demands of the society more than the interests of the organization.

Kaynakça

  • Bakan, Ömer (2008), Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet, (Editörler), Ahmet Kalender ve Mehmet Fidan. Halkla İlişkiler, Konya: Tablet, s. 373–389.
  • Bourgeois, L. Jay (1980), "Strategy and Environment: A Conceptual Integration", Academy of Management Review, 5 (1), s. 25–39.
  • Broom, Glen M. (1982), "A Comparison of Sex Roles in Public Relations", Public Relations Review, 8 (3), s. 17–22.
  • Broom, Glen M. ve Smith, George D. (1979), "Testing the Practitioner’s Impact on Clients", Public Relations Review, 5 (3), s. 47–59.
  • Dozier, David M. (1984), "Program Evaluation and the Roles of Practitioners", Public Relations Review, 10 (2), s. 13–21.
  • Dozier, David M. (2005), İletişim ve Halkla İlişkiler Uygulayıcılarının Örgütsel Rolleri, (Editörler), James E. Grunig. Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, İstanbul: Rota, s. 349–377.
  • Duke, Shearlean (2002), "Wired Science: Use of World Wide Web and E-mail in Science Public Relations", Public Relations Review, 28 (3), s. 311–324.
  • Erdoğan, İrfan (2014), Teori ve Pratikte Halkla İlişkiler, Erk, Ankara.
  • Erorta, Özlem Özöğüt (2015), İnternet ve Kurumsal İletişim, (Editörler), T. Volkan Yüzer ve Mehmet Emin Mutlu. Yeni İletişim Teknolojileri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, s. 104–127.
  • Grunig, James E. (2005), İletişim, Halkla İlişkiler ve Etkin Örgütler: Kitaba Genel Bir Bakış. (Editörler), James E. Grunig. Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, İstanbul: Rota, s. 11–39.
  • Grunig, James E. ve Hunt, Todd (1984), Managing Public Relations, Holt, Rinehart and Winston, New York.
  • Grunig, James E. ve Repper, Fred C. (2005), Stratejik Yönetim, Kamular ve Gündemler, (Editörler), James E. Grunig. Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, İstanbul: Rota, s. 131–172.
  • Grunig, James E. ve White, Jon (2005), Halkla İlişkiler Kuram ve Uygulamasında Dünya Görüşlerinin Etkisi, (Editörler), James E. Grunig. Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, İstanbul: Rota, s. 43–78.
  • Harlow, Rex F. (1976), "Building a Public Relations Definition", Public Relations Review, 2 (4), s. 34–42.
  • Hill, Laura Newland ve White, Candace (2000), "Public Relations Practitioners’ Perception of the World Wide Web as a Communications Tool", Public Relations Review, 26 (1), s. 31–51.
  • Holmström, Susanne (1996), An Intersubjective and a Systemic Public Relations Paradigm: Public Relations Interpreted from Systems Theory (Niklas Luhmann) in Opposition to the Critical Tradition (Jürgen Habermas), Yüksek Lisans Tezi, Roskilde University, Denmark.
  • Holmström, Susanne (1997), "The Inter‐Subjective and the Social Systemic Public Relations Paradigms", Journal of Communication Management, 2 (1), s. 24–39.
  • Hutton, James G. (1999), "The Definition, Dimensions, and Domain of Public Relations", Public Relations Review, 25 (2), s. 199–214.
  • Kalender, Ahmet (2008), Halkla İlişkiler: Kavramlar, Tanımlar ve Uygulama Alanları, (Editörler), Ahmet Kalender ve Mehmet Fidan. Halkla İlişkiler, Konya: Tablet, s. 11–47.
  • Moss, Danny ve Warnaby, Gary (2000), Strategy and Public Relations, (Editörler), Danny Moss, Dejan Verčič ve Gary Warnaby. Perspectives on Public Relations Research, London: Routledge, s. 59–85.
  • Okay, Ayla ve Okay, Aydemir (2018), Halkla İlişkiler: Kavram, Strateji ve Uygulamaları, Der, İstanbul.
  • Öztürk, Mesude Canan ve Ayman, Mine (2007), "Web Sayfalarının Halkla İlişkiler Amaçlı Kullanımı", Selçuk İletişim Dergisi, 4 (4), s. 57–66.
  • Pearce, John A. ve Robinson, Richard Braden (2000), Strategic Management: Formulation, Implementation, and Control, Irwin/McGraw-Hill, Columbus OH.
  • Peltekoğlu, Filiz Balta (2014), Halkla İlişkiler Nedir?, Beta, İstanbul.
  • Seitel, Fraser P. (2017), The Practice of Public Relations, Pearson, London.
  • Solmaz, Başak (2008), Stratejik Halkla İlişkiler Uygulamaları, (Editörler), Ahmet Kalender ve Mehmet Fidan. Halkla İlişkiler, Konya: Tablet, s. 145–164.
  • Steyn, Benita (2011a), Halkla İlişkiler Stratejist Rolü, (Editörler), Çiğdem Karakaya Şatır. Halkla İlişkiler’den Stratejik Halkla İlişkiler’e, Ankara: Nobel Akademik, s. 119–174.
  • Steyn, Benita (2011b), Değişen İş ve Halkla İlişkiler Paradigmaları, (Editörler), Çiğdem Karakaya Şatır. Halkla İlişkiler’den Stratejik Halkla İlişkiler’e, Ankara: Nobel Akademik, s. 1–36.
  • Steyn, Benita ve Bütschi, Gerhard (2003), Reflective Public Relations: A Commentary on Conceputual and Empirical Similarities and Differences Between South African Roles Research and European Reflective Research. Paper delivered in the special session titled “Reflection as a Key Concept in Communication Management” at the 10th International Public Relations Research Symposium, held at Lake Bled from 3-6 July, 2003.
  • Şatır, Çiğdem Karakaya (2011), Sosyal (Enterprise) Düzey Bir Stratejinin Gerekçeleri ve Halkla İlişkilerin Stratejik Halkla İlişkilere Dönüşümü, (Editörler), Çiğdem Karakaya Şatır. Halkla İlişkiler’den Stratejik Halkla İlişkiler’e, Ankara: Nobel Akademik, s. 37–59.
  • Tarhan, Ahmet (2007), "Halkla İlişkilerde Tanıma ve Tanıtma Aracı Olarak İnternet: Belediyelerin Web Sayfaları Üzerine Bir Analiz", Selçuk İletişim Dergisi, 4 (4), s. 75–95.
  • Tarhan, Ahmet (2014), "Medyayla İlişkilerde Kurumsal Web Sayfalarının Kullanımı: Halkla İlişkiler Odaklı Bir Değerlendirme", Selçuk İletişim Dergisi, 8 (2), s. 61–89.
  • Uludağ, Aşina (2008), Halkla İlişkilerde Stratejik Süreç, (Editörler), Ahmet Kalender ve Mehmet Fidan. Halkla İlişkiler, Konya: Tablet, s. 79–120.
  • White, Candace ve Raman, Niranjan (1999), "The World Wide Web as a Public Relations Medium: The Use of Research, Planning, and Evaluation in Web Site Development", Public Relations Review, 25 (4), s. 405–419.
  • Yalçın, Cemal (2003), "Sosyolojik Bir Bakış Açısıyla İnternet", Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27 (1), s. 77–89.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Kahraman Kağan Kaya 0000-0002-6156-5027

Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya, K. K. (2021). Halkla İlişkilerin Değişen İşlevleri Bağlamında Kurumsal Web Sitesinin Kullanımına İlişkin Teorik Bir Değerlendirme. Aksaray İletişim Dergisi, 3(2), 286-302. https://doi.org/10.47771/aid.902687