Dissertation
BibTex RIS Cite

Ergenlik Çağındaki Çocukların İnternet Oyunları Oynama Alışkanlıklarının Sosyal Medya Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi.

Year 2022, Volume: 4 Issue: 2, 135 - 175, 31.07.2022
https://doi.org/10.47771/aid.1088490

Abstract

Yaşamımızın bir parçası haline gelen ve birçok konuda yardımına başvurduğumuz internet teknolojisi bazen ona karşı bağışıklık kazanmamış bir kitle olarak ergen bireyler üzerinde çeşitli yan etkiler yapabilmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, ergen bireylerin internet üzerinden online oyun oynama alışkanlıklarını ortaya koymak ve dijital medya okuryazarlığının eğitim ve önemine dikkat çekmektir.
Bu bağlamda lise düzeyindeki 13-19 yaş grubu 210 katılımcı ile Kasım 2020 - Mart 2021 tarihleri arasında gerçekleştirilen araştırmada, katılımcılardan istenen internet oyun oynama bozukluğu ve problemli internet kullanımına ilişkin ölçek soruları yanıtlanmıştır. Bu doğrultuda; katılımcıların demografik özellikleri, internete hangi amaçlarla bağlandıkları, katılımcıların cinsiyet, sınıf düzeyi, olumsuz olay ya da durumlarla baş etme yöntemi vb. durumlara göre ölçek sorularına verilen yanıtların anlamlı bir şeklide farklılaşıp farklılaşmadığı analiz edilmiştir. Elde edilen veriler sonucunda katılımcıların değişkenlere göre farklı davranış özellikleri gösterdiği ve uyarıcı konumundaki internetin her ergen bireyi aynı şekilde etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akbaş, O., Usta, E. & Çakır, R. (2009). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçi Güven Algılarının Bilgisayar Oynama Durumlarına Göre İncelenmesi. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi, 5 (18), 59-71.
  • Arslan Cansever, B. (2010). Ergenlerin Toplumsallaşmasında İnternet Kullanımının Aile ve Okul Bağlamında Yarattığı Sorunlar. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Aydın, Y. (2011). Liselerde Bilgisayar ve İnternet Kullanımının Eğitim Ve Öğretimdeki Olumsuz Etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bahadır, A. (2002). Ergenlik Dönemi Kişilik Gelişiminde Temel Kavramlar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (8), 57-65.
  • BASAGM ( T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü). (2008). İnternet Kullanımı ve Aile. Ankara: İsmat Matbaacılık.
  • Çakıroğlu, S. (2018). İnternet Oyun Oynama Bozukluğu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. Uzmanlık Tezi, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi, İstanbul.
  • Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin Bilgisayar ve İnternet Kullanımında Yeni Bir Boyut: ‘‘İnternet Bağımlılığı’’. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22 (22), 83-98.
  • Ceyhan, E., Ceyhan, A. A. & Gürcan, A. (2007). Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 7 (1), 387-416.
  • Deliveli, K. & Güven, D. (2013). Çocuğun Oyun Hakkı. V. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi Bildiriler Kitabı (ss. 2617-2635). 6-9 Haziran. Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Fidan, M. (2012). İletişim Kurmak İstiyorum (3. Baskı). Konya: Tablet Kitabevi.
  • Hamachek, D. E. (1995). Ergen Benliğinin Psikolojisi ve Gelişimi. Ö. Hakan Ersever (Çev.), James F. Adams (Der.), Bekir Onur (Haz.), Ergenliği Anlamak (ss. 111-151). Ankara: İmge Kitabevi.
  • İnan, T. (2013). Medya Okuryazarlığı Sürecinde Medya, Çocuk ve Ebeveyn İlişkisi: Ortaokul Öğrencilerinin ve Ebeveynlerinin Televizyon ve İnternet Kullanımlarına İlişkin Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • İTÜBİDB (Bilgi İşlem Daire Başkanlığı). (2013). İnternet’in Tarihçesi. https://bidb.itu.edu.tr/seyir-defteri/blog/2013/09/07/internet'in-tarih%C3%A7esi, (Erişim: 13.12.2019).
  • Karaboğa, M. T. (2019). Dijital Medya Okuryazarlığında Anne ve Baba Eğitimi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14 (20), 2040-2073.
  • Karasar, N. (2015). Araştırmalarda Rapor Hazırlama (19. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi (31. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kulaksızoğlu, A. (2011). Ergenlik psikolojisi (13. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Makas, Y. (2008). Lise Öğrenimi Gören Gençlerin İnternet Kullanımının Psikososyal Durum İle İlişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Mezkit, G. (2012). Mekansal Değişim Bağlamında İnternete Taşınan Çocuk Oyunlarının Kaybolan İşlevleri Üzerine Bazı Tespitler. Folklor/Edebiyat. 18 (72), 135-144.
  • MOD (Medya Okuryazarlığı Derneği). (2017). Medya Okuryazarlığı Nedir? https://medyaokuryazarligi.org/medya-okuryazarligi-nedir/, (Erişim: 15.03.2020).
  • Özcan, A. (2017). Dijital Medya Okuryazarlığı: Sorunlar, Uygulamalar ve Beklentiler. Online Akademik Bilgi Teknolojiler Dergisi, 8 (28), 55-66.
  • Özodaşık, M. (2020). Modern İnsanın Yalnızlığı (3. Baskı). Konya: Palet Yayınları.
  • RTÜK (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu). (2016). Medya Okuryazarlığı Nedir? https://www.medyaokuryazarligi.gov.tr/menu_goster.php?Guid=B7AA7732-1593-4B32-BDE5-D76E64C2A5FA&MenuId=2, (Erişim: 15.03.2020).
  • RTÜK (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu). (2016). Neden Medya Okuryazarlığı Dersi. https://www.medyaokuryazarligi.gov.tr/menu_goster.php?Guid=28EBFC17-C87B-451B-A78C-6C3CF5821D6B&MenuId=2, (Erişim: 15.03.2020).
  • Sabancı, Y. S. (2018). Sosyal Medya Okuryazarlığı: Facebook ve Instagram Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Solmaz, B. & Yılmaz, A. R. (2012). Medya Okuryazarlığı Araştırması ve Selçuk Üniversitesi’nde Bir Uygulama. Selçuk İletişim Dergisi. 7 (3), 55-61.
  • Solmaz, T. (2016). Yeni İletişim Teknolojileri Bağlamında Medya Okuryazarlığı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Sürer Adanır, A., Doğru, H. & Özatalay, E. (2016). Oyuna Adanmış Yaşam: Bir Olgu Sunumu Üzerinden İnternet Oyun Oynama Bozukluğuna Kısa Bir Bakış. Türkiye Aile Hekimleri Uzmanlık Derneği Dergisi. 20 (2), 85-90.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Boston: Pearson.
  • Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi (1. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Yıldız, M. C. & Bölükbaş, K. (2005). İnternet Kafeler, Gençlik ve Sosyal Sapma. Ahmet Tarcan (Ed.), İnternet ve Toplum (ss. 38-54). Ankara: Anı Yayıncılık.
Year 2022, Volume: 4 Issue: 2, 135 - 175, 31.07.2022
https://doi.org/10.47771/aid.1088490

Abstract

References

  • Akbaş, O., Usta, E. & Çakır, R. (2009). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçi Güven Algılarının Bilgisayar Oynama Durumlarına Göre İncelenmesi. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi, 5 (18), 59-71.
  • Arslan Cansever, B. (2010). Ergenlerin Toplumsallaşmasında İnternet Kullanımının Aile ve Okul Bağlamında Yarattığı Sorunlar. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Aydın, Y. (2011). Liselerde Bilgisayar ve İnternet Kullanımının Eğitim Ve Öğretimdeki Olumsuz Etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bahadır, A. (2002). Ergenlik Dönemi Kişilik Gelişiminde Temel Kavramlar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (8), 57-65.
  • BASAGM ( T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü). (2008). İnternet Kullanımı ve Aile. Ankara: İsmat Matbaacılık.
  • Çakıroğlu, S. (2018). İnternet Oyun Oynama Bozukluğu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. Uzmanlık Tezi, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi, İstanbul.
  • Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin Bilgisayar ve İnternet Kullanımında Yeni Bir Boyut: ‘‘İnternet Bağımlılığı’’. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22 (22), 83-98.
  • Ceyhan, E., Ceyhan, A. A. & Gürcan, A. (2007). Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 7 (1), 387-416.
  • Deliveli, K. & Güven, D. (2013). Çocuğun Oyun Hakkı. V. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi Bildiriler Kitabı (ss. 2617-2635). 6-9 Haziran. Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Fidan, M. (2012). İletişim Kurmak İstiyorum (3. Baskı). Konya: Tablet Kitabevi.
  • Hamachek, D. E. (1995). Ergen Benliğinin Psikolojisi ve Gelişimi. Ö. Hakan Ersever (Çev.), James F. Adams (Der.), Bekir Onur (Haz.), Ergenliği Anlamak (ss. 111-151). Ankara: İmge Kitabevi.
  • İnan, T. (2013). Medya Okuryazarlığı Sürecinde Medya, Çocuk ve Ebeveyn İlişkisi: Ortaokul Öğrencilerinin ve Ebeveynlerinin Televizyon ve İnternet Kullanımlarına İlişkin Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • İTÜBİDB (Bilgi İşlem Daire Başkanlığı). (2013). İnternet’in Tarihçesi. https://bidb.itu.edu.tr/seyir-defteri/blog/2013/09/07/internet'in-tarih%C3%A7esi, (Erişim: 13.12.2019).
  • Karaboğa, M. T. (2019). Dijital Medya Okuryazarlığında Anne ve Baba Eğitimi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14 (20), 2040-2073.
  • Karasar, N. (2015). Araştırmalarda Rapor Hazırlama (19. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi (31. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kulaksızoğlu, A. (2011). Ergenlik psikolojisi (13. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Makas, Y. (2008). Lise Öğrenimi Gören Gençlerin İnternet Kullanımının Psikososyal Durum İle İlişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Mezkit, G. (2012). Mekansal Değişim Bağlamında İnternete Taşınan Çocuk Oyunlarının Kaybolan İşlevleri Üzerine Bazı Tespitler. Folklor/Edebiyat. 18 (72), 135-144.
  • MOD (Medya Okuryazarlığı Derneği). (2017). Medya Okuryazarlığı Nedir? https://medyaokuryazarligi.org/medya-okuryazarligi-nedir/, (Erişim: 15.03.2020).
  • Özcan, A. (2017). Dijital Medya Okuryazarlığı: Sorunlar, Uygulamalar ve Beklentiler. Online Akademik Bilgi Teknolojiler Dergisi, 8 (28), 55-66.
  • Özodaşık, M. (2020). Modern İnsanın Yalnızlığı (3. Baskı). Konya: Palet Yayınları.
  • RTÜK (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu). (2016). Medya Okuryazarlığı Nedir? https://www.medyaokuryazarligi.gov.tr/menu_goster.php?Guid=B7AA7732-1593-4B32-BDE5-D76E64C2A5FA&MenuId=2, (Erişim: 15.03.2020).
  • RTÜK (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu). (2016). Neden Medya Okuryazarlığı Dersi. https://www.medyaokuryazarligi.gov.tr/menu_goster.php?Guid=28EBFC17-C87B-451B-A78C-6C3CF5821D6B&MenuId=2, (Erişim: 15.03.2020).
  • Sabancı, Y. S. (2018). Sosyal Medya Okuryazarlığı: Facebook ve Instagram Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Solmaz, B. & Yılmaz, A. R. (2012). Medya Okuryazarlığı Araştırması ve Selçuk Üniversitesi’nde Bir Uygulama. Selçuk İletişim Dergisi. 7 (3), 55-61.
  • Solmaz, T. (2016). Yeni İletişim Teknolojileri Bağlamında Medya Okuryazarlığı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Sürer Adanır, A., Doğru, H. & Özatalay, E. (2016). Oyuna Adanmış Yaşam: Bir Olgu Sunumu Üzerinden İnternet Oyun Oynama Bozukluğuna Kısa Bir Bakış. Türkiye Aile Hekimleri Uzmanlık Derneği Dergisi. 20 (2), 85-90.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Boston: Pearson.
  • Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi (1. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Yıldız, M. C. & Bölükbaş, K. (2005). İnternet Kafeler, Gençlik ve Sosyal Sapma. Ahmet Tarcan (Ed.), İnternet ve Toplum (ss. 38-54). Ankara: Anı Yayıncılık.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Tezden Türetilmiş Makaleler
Authors

Miyase Nur Baş 0000-0001-7039-6707

Early Pub Date July 30, 2022
Publication Date July 31, 2022
Published in Issue Year 2022Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Baş, M. N. (2022). Ergenlik Çağındaki Çocukların İnternet Oyunları Oynama Alışkanlıklarının Sosyal Medya Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi. Aksaray İletişim Dergisi, 4(2), 135-175. https://doi.org/10.47771/aid.1088490