Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Kurumsal Kimlik ve İmaj Yönetiminde Halka İlişkilerin Rolü: Eleştirel Bir Degerlendirme

Yıl 2025, , 51 - 63, 29.01.2025
https://doi.org/10.47771/aid.1614773

Öz

Bu çalışma, kurumsal kimlik ve imajın tarihsel gelişimini inceleyerek, günümüzde halkla ilişkiler faaliyetleriyle nasıl bir ilişki içerisinde olduğunu ele almaktadır. Kurumsal kimlik, bir kurumun, organizasyonun veya işletmenin davranış, söylem ve görsel öğelerinin birleşimi olarak tanımlanırken, bu kimliğin hedef kitlede oluşturduğu algı ise kurumsal imajı meydana getirmektedir. Kurumların hedef kitleleriyle etkili bir iletişim kurabilmesi için doğru bir şekilde kurumsal kimlik ve imaj yönetimi yapması gerekmektedir. Kurum felsefesi, kurumsal tasarım, davranışlar ve iletişim bu bağlamda kurumsal kimliğin ana unsurlarını oluşturmaktadır. Sosyal sorumluluk, kalite, halkla ilişkiler, görsel kimlik, sponsorluk ve reklam gibi faaliyetlerin doğru şekilde yürütülmesi, kurumsal imajın oluşumunda önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışma, kurumsal kimlik ve imaj kavramları arasındaki karmaşayı akademik bir açıdan netleştirerek, bu kavramların doğru anlaşılmasını sağlamayı amaçlamaktadır. Çalışmada ayrıca, kurumsal kimliğin organizasyonel başarıya, kurumsal imajın ise tüketici davranışlarına etkisi, halkla ilişkilerin rolü ile detaylı bir şekilde incelenmiştir. Konunun eleştirel bir perspektifle değerlendirilmesi de oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı, kurumsal kimlik ve imajın halkla ilişkilerle olan bağlantısını açıklamaktır. Aynı zamanda kurumların süreçlerini etkili bir biçimde yöneterek başarıya ulaşmalarının önemini vurgulamaktır. Ayrıca, halkla ilişkiler faaliyetlerinin kurumsal kimlik ve imaj yönetimindeki rolü, tüketici perspektifinden tartışılmaktadır. Çalışmada literatür taraması yapılmış ve kurumsal kimlik ile imaj arasındaki ilişki teorik olarak analiz edilmiştir. Çalışma, kurumsal kimlik ve imaj yönetiminin zaman içinde önemli bir dönüşüm geçirdiğini ortaya koymaktadır. Bu dönüşümde, markaların sadece ürün ve hizmet sunmakla kalmayıp, tüketicilerin psikolojik ve kültürel ihtiyaçlarını da göz önünde bulundurarak sembolik değerler sundukları belirlenmiştir. Küçük ve orta ölçekli işletmelerin de kurumsal kimlik ve imaj yönetimi sayesinde rekabet avantajı elde ettiği gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, halkla ilişkiler faaliyetlerinin kurumsal kimlik ve imaj yönetiminde belirleyici bir rolünün olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2011). Kültür Endüstrisi. (Çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ak, M. (1998). Firma/Markalarda Kurumsal Kimlik ve İmaj. İstanbul: Işıl Ofset.
  • Argenti, P. A. (2013). Corporate Communication (7th ed.). McGraw-Hill Education.
  • Bakan, Ö. (2005). Kurumsal İmaj: Oluşumu ve Etkili Faktörler. Konya: Tablet Yayınları.
  • Bakan, Ö. (2008). Kurumsal Kimlik ve İmaj. Halkla İlişkiler. (Ed. Ahmet Kalender Mehmet Fidan). Konya: Tablet Yayınları.
  • Balmer, J. M. T., & Greyser, S. A. (2006). Corporate Marketing: Integrating Corporate Identity, Corporate Branding, Corporate Communications, Corporate Image and Corporate Reputation. European Journal of Marketing, 40(7/8), 730-741.
  • Belch, G. E., & Belch, M. A. (2021). Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective (12th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Bem, D. J. (1995). Writing a Review Article for Psychological Bulletin. Psychological Bulletin, 118(2), 172-177.
  • Can, A. (2012). Halkla İlişkiler mi Yoksa Olumlu İmaj ve Gerçeklik Mimarlığı mı?. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2(2), 75-84.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4. baskı). Sage Publications.
  • Cooper, H. (1998). Synthesizing Research: A Guide for Literature Reviews (3. baskı). Sage Publications.
  • Cornelissen, J. (2020). Corporate Communication: A Guide to Theory and Practice (6th ed.). Sage Publications.
  • Fiske, J. (1990). İletişim Çalışmalarına Giriş. Ankara: Ark Yayınevi.
  • Fombrun, C. J. (1996). Reputation: Realizing Value from the Corporate Image. Harvard Business School Press.
  • Gözdaşoğlu, E. (2001). Türk Çağdaş Mimarlığında Popüler Kültür Yansımaları, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • İlgen A. (2008). Kalvinizmin Gölgesinde Gelişen Bir Sınıf; Müslüman Burjuva veya Kalvinist Müslümanlar, Türkiye Günlüğü. Üç Aylık Fikir ve Kültür Dergisi, (92), Kış, 98-127.
  • Keller, K. L. (2003). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity (2nd ed.). Pearson Education.
  • Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson Education.
  • Knight, D. (2001). Symbolic Consumption and Cultural Capital. Journal of Consumer Research, 27(1), 45-56.
  • Küçükkurt, M. (1988). Halkla İlişkilerde Araştırma Yöntemleri ve Değerlendirme. Halkla İlişkiler Sempozyumu, Ankara: 1987 TODAIE.
  • Marcuse, H. (1986). Tek-Boyutlu İnsan: İleri İşleyim Toplumunun İdeolojisi Üzerine İncelemeler(Çeviri: Aziz Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınları.
  • Meech, P. (2002). Kurumsal Kimlik ve Kurumsal İmaj. Derleyenler; L’etang, J. ve Magda P. (Çeviri: Derya Tellan). Halkla İlişkilerde Eleştirel Yaklaşımlar (Çeviri Editörü: Selma Yıldırım Becerikli). Ankara: Vadi Yayınları.
  • McCracken, G. (1986). Culture and Consumption: A Theoretical Account of the Structure and Movement of the Cultural Meaning of Consumer Goods. Journal of Consumer Research, 13(1), 71-84.
  • Okay, A. (2003). Kurum Kimliği. İstanbul: Mediacat.
  • Özdemirci, A. (2004). Popüler Kültür, Tüketim Psikolojisi ve İmaj Yönetimi: Türkiye (1950-1980). Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Peltekoğlu, F. B. (2007). Halkla İlişkiler Nedir?.İstanbul: Beta Yayınları.
  • Polat, S. (2009). Yükseköğretim Örgütlerinde Örgütsel İmaj Yönetimi: Örgütsel İmajın Öncüleri ve Çıktıları. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Satır A. D. (2012). Kurumsal Kimlik Tasarımı Bağlamında Web Tasarımının Dijitalleşme Sürecinde Kimlik Sorunsalı ve Sürdürülebilirlik. The Turkish Online Journal Of Design, Art And Communication - Tojdac, 2(2), 46-54.
  • Savaş, S., & Karadoğan Doruk, S. (2021). The Role of Digital Media in Image Formation: A Study on the Projection of Corporate Image on the Consumer. Etkileşim. (7), 60-85.
  • Şakı, S., & Canöz, K. (2024). Halkla İlişkiler Uygulaması Olarak Kurumsal Reklamcılık: Arçelik ve Turkcell Uygulamalarının Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Araştırma. Aksaray İletişim Dergisi, 6(2), s. 57-83.
  • Uzunoğlu, S. (2001). Kurumsal Kimlik, Kurumsal Kültür ve Kurumsal İmaj. Kurgu Dergisi, 18, 337-353.
  • Van Riel, C. B. M., & Fombrun, C. J. (2007). Essentials of Corporate Communication: Implementing Practices for Effective Reputation Management. Routledge.
  • Yıldırım Becerikli, S. (2013). Bilgi Toplumunda Halkla İlişkiler ve Halkla İlişkilere Eleştirel Yaklaşımlar. Halkla İlişkiler. (Ed. Aydın Ziya Özgür). Eskişehir: TC. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını.

The Role of Public Relations in Corporate Identity and Image Management: A Critical Evaluation

Yıl 2025, , 51 - 63, 29.01.2025
https://doi.org/10.47771/aid.1614773

Öz

This study examines the historical development of corporate identity and image, exploring their relationship with public relations activities in the contemporary context. Corporate identity is defined as the combination of a company's or organization's behavioral and visual elements, while corporate image refers to the perception formed in the minds of the target audience based on that identity. For organizations to establish effective communication with their target audience, it is essential to manage corporate identity and image properly. In this regard, organizational philosophy, corporate design, behavior, and communication constitute the fundamental components of corporate identity. The successful execution of activities such as social responsibility, quality, public relations, visual identity, sponsorship, and advertising plays a significant role in shaping corporate image. This study aims to clarify the confusion between the concepts of corporate identity and image from an academic perspective, ensuring a proper understanding of these terms. Additionally, the study investigates in detail the impact of corporate identity on organizational success, the effect of corporate image on consumer behavior, and the role of public relations. A critical evaluation of the subject is also emphasized. The aim of this study is to explain the connection between corporate identity, image, and public relations, while highlighting the importance of effectively managing processes for organizations to achieve success. Furthermore, the role of public relations activities in managing corporate identity and image is discussed from a consumer perspective. The study includes a literature review and a theoretical analysis of the relationship between corporate identity and image. It reveals that corporate identity and image management has undergone significant transformation over time. In this transformation, it has been found that brands no longer only offer products and services but also provide symbolic values by considering the psychological and cultural needs of consumers. It has been observed that small and medium-sized enterprises, just like large corporations, gain competitive advantages through corporate identity and image management. In conclusion, the study emphasizes the decisive role of public relations activities in managing corporate identity and image.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2011). Kültür Endüstrisi. (Çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ak, M. (1998). Firma/Markalarda Kurumsal Kimlik ve İmaj. İstanbul: Işıl Ofset.
  • Argenti, P. A. (2013). Corporate Communication (7th ed.). McGraw-Hill Education.
  • Bakan, Ö. (2005). Kurumsal İmaj: Oluşumu ve Etkili Faktörler. Konya: Tablet Yayınları.
  • Bakan, Ö. (2008). Kurumsal Kimlik ve İmaj. Halkla İlişkiler. (Ed. Ahmet Kalender Mehmet Fidan). Konya: Tablet Yayınları.
  • Balmer, J. M. T., & Greyser, S. A. (2006). Corporate Marketing: Integrating Corporate Identity, Corporate Branding, Corporate Communications, Corporate Image and Corporate Reputation. European Journal of Marketing, 40(7/8), 730-741.
  • Belch, G. E., & Belch, M. A. (2021). Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective (12th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Bem, D. J. (1995). Writing a Review Article for Psychological Bulletin. Psychological Bulletin, 118(2), 172-177.
  • Can, A. (2012). Halkla İlişkiler mi Yoksa Olumlu İmaj ve Gerçeklik Mimarlığı mı?. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2(2), 75-84.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4. baskı). Sage Publications.
  • Cooper, H. (1998). Synthesizing Research: A Guide for Literature Reviews (3. baskı). Sage Publications.
  • Cornelissen, J. (2020). Corporate Communication: A Guide to Theory and Practice (6th ed.). Sage Publications.
  • Fiske, J. (1990). İletişim Çalışmalarına Giriş. Ankara: Ark Yayınevi.
  • Fombrun, C. J. (1996). Reputation: Realizing Value from the Corporate Image. Harvard Business School Press.
  • Gözdaşoğlu, E. (2001). Türk Çağdaş Mimarlığında Popüler Kültür Yansımaları, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • İlgen A. (2008). Kalvinizmin Gölgesinde Gelişen Bir Sınıf; Müslüman Burjuva veya Kalvinist Müslümanlar, Türkiye Günlüğü. Üç Aylık Fikir ve Kültür Dergisi, (92), Kış, 98-127.
  • Keller, K. L. (2003). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity (2nd ed.). Pearson Education.
  • Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson Education.
  • Knight, D. (2001). Symbolic Consumption and Cultural Capital. Journal of Consumer Research, 27(1), 45-56.
  • Küçükkurt, M. (1988). Halkla İlişkilerde Araştırma Yöntemleri ve Değerlendirme. Halkla İlişkiler Sempozyumu, Ankara: 1987 TODAIE.
  • Marcuse, H. (1986). Tek-Boyutlu İnsan: İleri İşleyim Toplumunun İdeolojisi Üzerine İncelemeler(Çeviri: Aziz Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınları.
  • Meech, P. (2002). Kurumsal Kimlik ve Kurumsal İmaj. Derleyenler; L’etang, J. ve Magda P. (Çeviri: Derya Tellan). Halkla İlişkilerde Eleştirel Yaklaşımlar (Çeviri Editörü: Selma Yıldırım Becerikli). Ankara: Vadi Yayınları.
  • McCracken, G. (1986). Culture and Consumption: A Theoretical Account of the Structure and Movement of the Cultural Meaning of Consumer Goods. Journal of Consumer Research, 13(1), 71-84.
  • Okay, A. (2003). Kurum Kimliği. İstanbul: Mediacat.
  • Özdemirci, A. (2004). Popüler Kültür, Tüketim Psikolojisi ve İmaj Yönetimi: Türkiye (1950-1980). Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Peltekoğlu, F. B. (2007). Halkla İlişkiler Nedir?.İstanbul: Beta Yayınları.
  • Polat, S. (2009). Yükseköğretim Örgütlerinde Örgütsel İmaj Yönetimi: Örgütsel İmajın Öncüleri ve Çıktıları. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Satır A. D. (2012). Kurumsal Kimlik Tasarımı Bağlamında Web Tasarımının Dijitalleşme Sürecinde Kimlik Sorunsalı ve Sürdürülebilirlik. The Turkish Online Journal Of Design, Art And Communication - Tojdac, 2(2), 46-54.
  • Savaş, S., & Karadoğan Doruk, S. (2021). The Role of Digital Media in Image Formation: A Study on the Projection of Corporate Image on the Consumer. Etkileşim. (7), 60-85.
  • Şakı, S., & Canöz, K. (2024). Halkla İlişkiler Uygulaması Olarak Kurumsal Reklamcılık: Arçelik ve Turkcell Uygulamalarının Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Araştırma. Aksaray İletişim Dergisi, 6(2), s. 57-83.
  • Uzunoğlu, S. (2001). Kurumsal Kimlik, Kurumsal Kültür ve Kurumsal İmaj. Kurgu Dergisi, 18, 337-353.
  • Van Riel, C. B. M., & Fombrun, C. J. (2007). Essentials of Corporate Communication: Implementing Practices for Effective Reputation Management. Routledge.
  • Yıldırım Becerikli, S. (2013). Bilgi Toplumunda Halkla İlişkiler ve Halkla İlişkilere Eleştirel Yaklaşımlar. Halkla İlişkiler. (Ed. Aydın Ziya Özgür). Eskişehir: TC. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Figen Kayış 0000-0001-6702-1285

Erken Görünüm Tarihi 29 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 7 Ocak 2025
Kabul Tarihi 23 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025

Kaynak Göster

APA Kayış, F. (2025). Kurumsal Kimlik ve İmaj Yönetiminde Halka İlişkilerin Rolü: Eleştirel Bir Degerlendirme. Aksaray İletişim Dergisi, 7(1), 51-63. https://doi.org/10.47771/aid.1614773