Sanayi
devrimi ile birlikte modernleşen dünyada siyasal, ekonomik, sosyal vb.
alanlarda pek çok değişim yaşanmıştır. Bu değişimlere paralel bir şekilde
bireylerin yaşam tarzları farklılaşmış, giyilen kıyafetlerden barınma
ihtiyacını karşılayan evlere kadar gündelik hayatın pek çok alanı bu değişimden
etkilenmiştir. Konutlar modern hayat öncesi sahip olduğu anlamlardan farklı
olarak bireyin sosyal statüsünü gösteren birer meta haline gelmiş, reklamlar bu
algının oluşmasında büyük rol oynamıştır. Reklamlar modern insanın gündelik
hayatını şekillendirmesinde etkili olduğu gibi bireylerin/ailelerin konut
seçiminde farklı kıstasların ön plana çıkmasına sebep olmuştur. Bu bağlamda modernleşme
söyleminin yaşam tarzlarına etkisi, reklamlar üzerinden beğeni yargılarının
okunması ve konut anlayışlarında yaşanan değişimler çalışmanın konusunu
oluşturmuştur.
In the modernizing world
with the industrial revolution, political, economic, social and so on. There
have been many changes in areas. Parallel to these changes, the lifestyles of
individuals have been differentiated, and many areas of daily life have been
influenced by this change, from the clothing to the houses that meet the need
for housing. Houses have become a commodity that shows the social status of the
individual, unlike the pre-modern life meanings, and ads played a major role in
the formation of this perception. Ads have been influential in shaping the
daily life of modern people, as individuals / families have come to the
forefront of different criteria in the choice of housing. In this context, the
effect of modernization discourse on lifestyles, reading of appreciation
judgments through advertisements and changes in housing conceptions were the
subject of this study.
In this study, the
conceptualization of the space constructed by the discourse of modernization is
clarified and it has been tried to be revealed through the housing
advertisements how modernization discourse shapes lifestyles and tastes of
taste. In this study, housing advertisements published in Sabah, Hürriyet and
Sözcü newspapers, which are national and daily publications, were analyzed by
semiotic method in February 2018. These three newspapers were among the three
newspapers with the highest circulation. In the study, the analyzes made
through housing advertisements show that advertisements stand out with their
functions that try to create a mechanism of influence on tastes and lifestyle,
which nourish the dynamics of the consumer society in modern life and
capitalist relations rather than the function of introducing a product to the
masses.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 1 Sayı: 1 |