Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Sorumluluk Anlayışında Toplum Gönüllülüğü Yaklaşımı: Eczacıbaşı Gönüllüleri Uygulaması

Yıl 2022, , 66 - 87, 31.07.2022
https://doi.org/10.47771/aid.1110118

Öz

Kurumlar günümüzde bir yandan rekabette kazanmaya odaklanarak üretim yapıp mal/hizmet sunarken bir yandan da sürecin her aşamasında sosyal paydaşlarının beklentilerini karşılayamadıkları sürece var olamayacaklarının farkına varmışlardır. Paydaşları tarafından ‘iyi vatandaşlar’ olarak algılanmayı amaçlayan kurumlar, kârlılık stratejilerini toplumun refahıyla bağdaştırarak sürdürülebilir bir yaşam kurmayı hedeflemektedirler. Bu çalışmanın amacı; toplum gönüllülüğü kapsamında çalışanların sosyal sorumluluk uygulamalarına dahil edilmelerine yönelik bir örneği incelemek olarak belirlenmiştir. Araştırmanın odağında, projelerin yürütülme biçimi, gönüllülük uygulamasının kurumsal hedefleri gibi konularda bilgi edinmek de yer almaktadır. Örneklemi oluşturan kurum ödüller almış iletişim çalışmaları gerçekleştirmiştir. Bu nedenle elde edilecek verilerin önemli olduğu düşünülmüştür. Bu doğrultuda Eczacıbaşı Topluluğu Kurumsal İletişim Yöneticisi’ne ulaşılmış, belirlenen amaçların, derinlemesine mülakat tekniğiyle güncel bir araştırma gerçekleştirilerek incelenmesi planlanmıştır. Araştırmada kurumun insan kaynakları ve sosyal sorumluluk konularına yönelik görüşlerinin öğrenilmesi de planlanmıştır. Araştırmanın sonunda; toplum gönüllülüğü uygulamalarının kurumsal bir standarda sahip olduğu ve uygulamaların kurum içi iletişim ile kurumsal itibara yönelik önemli işlevlerinin olduğuna yönelik farkındalıklar saptanmıştır.

Kaynakça

  • Avrupa ve Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Yoluyla Özel Sektör Sivil Toplum İş Birliği Raporu, Responsible Impact Project (2020). https://www.kssd.org/content/ uploads/2020/03/civil-society-dialogue-rapor-tr., Erişim tarihi: 25.08.2021.
  • Agudelo, M. A. L., Johannsdottir, L. ve Davidsdottir, B. (2019). A literature review of the history and evolution of corporate social responsibilty, International Journal Of Corporate Social Responsibilty, https://jcsr.springeropen.com/articles/10. 1186/s40991-018-0039-y, erişim tarihi: 15.03.2021.
  • Borusan (2021). https://www.borusan.com/tr/kurumsal-sorumluluk/ okyanus-gonullu-borusanlilarplatformu, Erişim tarihi: 26.05.2021.
  • Cornelius, N., Wallace, J. ve Tassabehji, R. (2007). An analysis of corporate social responsibility, corporate ıdentity and ethics teaching in business schools, Journal Of Business Ethics, https://link.springer.com/content/pdf/10.1007 /s10551-006-9271-6.pdf, erişim tarihi: 21.03.2022, 76, 117–135.
  • Demirtaş, M. (2015). Türkiye’de yapılan kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin uluslararası girişimler bağlamında değerlendirilmesi, M. Demirtaş (Ed.), Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Kurumsal İtibar, İstanbul: Derin Yayınları, 1-55.
  • Deren van Het Hof, S. ve Hoştut, S. (2020). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramlar Uygulama ve Örnekler, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Eczacıbaşı (2021). https://www.eczacibasi.com.tr/tr/basin-odasi/haberler, Erişim tarihi: 02.07.20219.
  • Ernek Alan, A. (2015). Kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarında sosyal medya kullanımı, M. Demirtaş (Ed.), Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Kurumsal İtibar, İstanbul: Derin Yayınları, 81-101.
  • Garriga, E. ve Melé, D. (2004). Corporate social responsibilty theories: mapping the territory, Journal Of Business Ethics 53, 51-72, https://link.springer.com/ article/10.1023/b:busı.0000039399.90587.34, Erişim tarihi: 21.03.2022.
  • Geray, H. (2004). Toplumsal Araştırmalarda Nicel Ve Nitel Yöntemlere Giriş, Ankara: Siyasal Kitapevi
  • Hu, J., Jiang, K., Mo, S., Chen, H. ve Shi, J. (2016). The motivational antecedents and performance consequences of corporate volunteering help versus harm work performance?, Organizational Behavior And Human Decision Processes, https://www.sciencedirect.com/ science/ article/abs/pii/s074959781 5302260, 99-111, Erişim tarihi: 02.08.2021.
  • Koçyiğit, M. (2018). Halkla İlişkiler Ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kotler, P. ve Lee, N. (2006). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, (Çev: Sibel Kaçamak), İstanbul: Kapital Medya.
  • L’etang, J. (2002). Kurumsal sorumluluk ve halkla ilişkiler etiği, J. l’etang,ve M. Pieczka (Ed.), Halkla İlişkilerde Eleştirel Yaklaşımlar, (Çev : Işık, G., Tellan, D., Yıldırım Becerikli, S., Emre Kaya, a. e., Pehlivan, S.), Ankara: Vadi Yayınları, 153-189.
  • Marrewijk, M. ve Werre, M. (2003). Multiple levels of corporate sustainabilty, Journal Of Business Ethics, https://link.springer.com/article/10.1023/a:1023383229086, Erişim tarihi: 22.03.2022, 107-119.
  • Mceachern, M.G. (2015). Corporate citizenship and ıts ımpact upon consumer moralisation, decision-making and choice, Journal Of Marketing Management, https://www.tandfonline.com/loi/rjmm20, 430-452, Erişim tarihi: 22.06.2021.
  • Nave, A. ve Ferreıra, J. (2019). Corporate social responsibility strategies: past research and future challenges, Corporate Social Responsibility And Enviromental Management, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/csr.1729/, 885-901, Erişim tarihi: 15.03. 2021.
  • Özgen, E. (2006). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri, İstanbul: Maviağaç Yayınları.
  • Paço, A.D. ve Nave, A.C. (2013). Corporate volunteering a case study centred on the motivations, satisfaction and hapiness of company employees, employee relations, vol.35, https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/er-122012- 0089/full/pdf?title=corporate-volunteering-a-case-study-centred-on-themotivations satisfaction-andhappiness-of-company -employees, 547-559, Erişim tarihi: 05.08.2021.
  • Peterson, D.K. (2004 a). Benefits of participation ın corporate volunteer programs: employees’ perceptions, Personnel Review, vol. 33 no. 6, https://www.emerald.com/insight /content/doi/10.1108/00483480410561510/ full/html, 615-627, Erişim tarihi: 02.08.2021.
  • Peterson, D.K. (2004 b). Recruitment strategies for encouraging participation ın corporate volunteer program, Journal Of Business Ethics, https://link.springer.com/ article/10.1023/b:busı.0000020872.10513.f249, s.371–386, Erişim tarihi: 02.08.2021.
  • Sabancı (2021). https://www.sabanci.com/tr/sosyal-sorumluluk/sabanci- gonulluleri/ sabanci-gonulluleri-programi-nedir, Erişim tarihi: 26.05.2021.
  • Sekar, S. ve Dyaram, L. (2017). What drives employees to participate ın corporate volunteering programs ?, Social Responsibility Journal, vol. 13, no. 4, https://www.emerald. com/insight/content/doi/10.1108/srj-06-20170097/full/pdf?title=what-drives-employees-to-participate-in-corporate volunteering-programs, 661-667, Erişim tarihi: 05.08.2021.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü (2021). https://sozluk.gov.tr/, Erişim tarihi: 09.07.2021.
  • Wiengarten, F., Lo, C.K.Y. ve Lam, J.Y.K. (2017). How does sustainability leadership affect firm performance? the choices associated with appointing a chief officer of corporate social responsibility’, Journal Of Business Ethics, https://link.springer.com/ content/pdf/10.1007/s10551-015-2666-5.pdf, 477–493, Erişim tarihi: 22.03.2022
  • Wılcox, D.L. (2013). The evolution of corporate social responsibilty as a global business standart, M. Aktaş Yamanoğlu ve B. P. Özdemir (Ed.), Halkla İlişkilerin Kazancı, Ankara: Deki Yayınları, 35-53.
  • Varol, A. (2019). Tüm Boyutlarıyla Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Zhang, Z., Wang, J. ve Jıa, M. (2021). Integrating the bright and dark sides of corporate volunteering climate: ıs corporate volunteering climate a burden or boost to employees?, British Journal Of Management, vol. 32, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1467-855112418, 494-511, Erişim tarihi: 05.08.2021.

Community Volunteering Approach In Social Responsibilty: Eczacıbaşı Volunteers

Yıl 2022, , 66 - 87, 31.07.2022
https://doi.org/10.47771/aid.1110118

Öz

Today, institutions have realized that they cannot exist unless they can meet the expectations of their social stakeholders at every stage of the process, while focusing on winning in competition and producing goods/services.Institutions that aim to be perceived as 'good citizens' by their stakeholders aim to establish a sustainable life by harmonizing their profitability strategies with the welfare of the society. The aim of this study; It was determined as to examine an example of inclusion of employees in social responsibility practices within the scope of community volunteering. The focus of the research is to obtain information on issues such as the way the projects are carried out and the institutional goals of the volunteer practice. The institution that created the sample carried out communication studies that received awards. For this reason, the data to be obtained is considered to be important. In this direction, Eczacıbaşı Group Corporate Communications Manager has been reached and it is planned to examine the determined objectives by conducting an up-to-date research with in-depth interview technique. In the research, it was also planned to learn the views of the institution on human resources and social responsibility issues. At the end of the research; Awareness has been determined that community volunteering practices have an institutional standard and that practices have important functions for internal communication and corporate reputation.

Kaynakça

  • Avrupa ve Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Yoluyla Özel Sektör Sivil Toplum İş Birliği Raporu, Responsible Impact Project (2020). https://www.kssd.org/content/ uploads/2020/03/civil-society-dialogue-rapor-tr., Erişim tarihi: 25.08.2021.
  • Agudelo, M. A. L., Johannsdottir, L. ve Davidsdottir, B. (2019). A literature review of the history and evolution of corporate social responsibilty, International Journal Of Corporate Social Responsibilty, https://jcsr.springeropen.com/articles/10. 1186/s40991-018-0039-y, erişim tarihi: 15.03.2021.
  • Borusan (2021). https://www.borusan.com/tr/kurumsal-sorumluluk/ okyanus-gonullu-borusanlilarplatformu, Erişim tarihi: 26.05.2021.
  • Cornelius, N., Wallace, J. ve Tassabehji, R. (2007). An analysis of corporate social responsibility, corporate ıdentity and ethics teaching in business schools, Journal Of Business Ethics, https://link.springer.com/content/pdf/10.1007 /s10551-006-9271-6.pdf, erişim tarihi: 21.03.2022, 76, 117–135.
  • Demirtaş, M. (2015). Türkiye’de yapılan kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin uluslararası girişimler bağlamında değerlendirilmesi, M. Demirtaş (Ed.), Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Kurumsal İtibar, İstanbul: Derin Yayınları, 1-55.
  • Deren van Het Hof, S. ve Hoştut, S. (2020). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramlar Uygulama ve Örnekler, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Eczacıbaşı (2021). https://www.eczacibasi.com.tr/tr/basin-odasi/haberler, Erişim tarihi: 02.07.20219.
  • Ernek Alan, A. (2015). Kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarında sosyal medya kullanımı, M. Demirtaş (Ed.), Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Kurumsal İtibar, İstanbul: Derin Yayınları, 81-101.
  • Garriga, E. ve Melé, D. (2004). Corporate social responsibilty theories: mapping the territory, Journal Of Business Ethics 53, 51-72, https://link.springer.com/ article/10.1023/b:busı.0000039399.90587.34, Erişim tarihi: 21.03.2022.
  • Geray, H. (2004). Toplumsal Araştırmalarda Nicel Ve Nitel Yöntemlere Giriş, Ankara: Siyasal Kitapevi
  • Hu, J., Jiang, K., Mo, S., Chen, H. ve Shi, J. (2016). The motivational antecedents and performance consequences of corporate volunteering help versus harm work performance?, Organizational Behavior And Human Decision Processes, https://www.sciencedirect.com/ science/ article/abs/pii/s074959781 5302260, 99-111, Erişim tarihi: 02.08.2021.
  • Koçyiğit, M. (2018). Halkla İlişkiler Ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kotler, P. ve Lee, N. (2006). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, (Çev: Sibel Kaçamak), İstanbul: Kapital Medya.
  • L’etang, J. (2002). Kurumsal sorumluluk ve halkla ilişkiler etiği, J. l’etang,ve M. Pieczka (Ed.), Halkla İlişkilerde Eleştirel Yaklaşımlar, (Çev : Işık, G., Tellan, D., Yıldırım Becerikli, S., Emre Kaya, a. e., Pehlivan, S.), Ankara: Vadi Yayınları, 153-189.
  • Marrewijk, M. ve Werre, M. (2003). Multiple levels of corporate sustainabilty, Journal Of Business Ethics, https://link.springer.com/article/10.1023/a:1023383229086, Erişim tarihi: 22.03.2022, 107-119.
  • Mceachern, M.G. (2015). Corporate citizenship and ıts ımpact upon consumer moralisation, decision-making and choice, Journal Of Marketing Management, https://www.tandfonline.com/loi/rjmm20, 430-452, Erişim tarihi: 22.06.2021.
  • Nave, A. ve Ferreıra, J. (2019). Corporate social responsibility strategies: past research and future challenges, Corporate Social Responsibility And Enviromental Management, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/csr.1729/, 885-901, Erişim tarihi: 15.03. 2021.
  • Özgen, E. (2006). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri, İstanbul: Maviağaç Yayınları.
  • Paço, A.D. ve Nave, A.C. (2013). Corporate volunteering a case study centred on the motivations, satisfaction and hapiness of company employees, employee relations, vol.35, https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/er-122012- 0089/full/pdf?title=corporate-volunteering-a-case-study-centred-on-themotivations satisfaction-andhappiness-of-company -employees, 547-559, Erişim tarihi: 05.08.2021.
  • Peterson, D.K. (2004 a). Benefits of participation ın corporate volunteer programs: employees’ perceptions, Personnel Review, vol. 33 no. 6, https://www.emerald.com/insight /content/doi/10.1108/00483480410561510/ full/html, 615-627, Erişim tarihi: 02.08.2021.
  • Peterson, D.K. (2004 b). Recruitment strategies for encouraging participation ın corporate volunteer program, Journal Of Business Ethics, https://link.springer.com/ article/10.1023/b:busı.0000020872.10513.f249, s.371–386, Erişim tarihi: 02.08.2021.
  • Sabancı (2021). https://www.sabanci.com/tr/sosyal-sorumluluk/sabanci- gonulluleri/ sabanci-gonulluleri-programi-nedir, Erişim tarihi: 26.05.2021.
  • Sekar, S. ve Dyaram, L. (2017). What drives employees to participate ın corporate volunteering programs ?, Social Responsibility Journal, vol. 13, no. 4, https://www.emerald. com/insight/content/doi/10.1108/srj-06-20170097/full/pdf?title=what-drives-employees-to-participate-in-corporate volunteering-programs, 661-667, Erişim tarihi: 05.08.2021.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü (2021). https://sozluk.gov.tr/, Erişim tarihi: 09.07.2021.
  • Wiengarten, F., Lo, C.K.Y. ve Lam, J.Y.K. (2017). How does sustainability leadership affect firm performance? the choices associated with appointing a chief officer of corporate social responsibility’, Journal Of Business Ethics, https://link.springer.com/ content/pdf/10.1007/s10551-015-2666-5.pdf, 477–493, Erişim tarihi: 22.03.2022
  • Wılcox, D.L. (2013). The evolution of corporate social responsibilty as a global business standart, M. Aktaş Yamanoğlu ve B. P. Özdemir (Ed.), Halkla İlişkilerin Kazancı, Ankara: Deki Yayınları, 35-53.
  • Varol, A. (2019). Tüm Boyutlarıyla Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Zhang, Z., Wang, J. ve Jıa, M. (2021). Integrating the bright and dark sides of corporate volunteering climate: ıs corporate volunteering climate a burden or boost to employees?, British Journal Of Management, vol. 32, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1467-855112418, 494-511, Erişim tarihi: 05.08.2021.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğçe Boran 0000-0001-5674-4090

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Boran, T. (2022). Sosyal Sorumluluk Anlayışında Toplum Gönüllülüğü Yaklaşımı: Eczacıbaşı Gönüllüleri Uygulaması. Aksaray İletişim Dergisi, 4(2), 66-87. https://doi.org/10.47771/aid.1110118